Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy

Rekomendowane odpowiedzi

U.S. Air Force zrezygnuje z papierowych podręczników dla załóg samolotów i zastąpi je iPadami. Decyzja ma podłoże ekonomiczne. Obliczono bowiem, że w ciągu 10 lat lotnictwo zaoszczędzi na takiej zmianie 50 milionów dolarów. Już same oszczędności na paliwie będą imponujące.

 

Major Brian Moritz, menedżer programu Electronic Flight Bag poinformował, że z powodu różnicy wagi pomiędzy iPadem a podręcznikiem koszty paliwa zmniejszą się o 750 000 USD rocznie. Podręczniki są rzeczywiście niezwykle ciężkie. Ich waga waha się od 113 kg w przypadku wszystkich podręczników dla maszyny C-17 po 222 kilogramy dla maszyny C-5 z 10 członkami załogi na pokładzie. Po odjęciu kosztów druku i dystrybucji roczne oszczędności sięgną 5,7 milona USD.

 

Lotnictwo już podpisało kontrakt na dostawę 18 000 iPadów. Wartość umowy to 9,36 miliona dolarów.

 

Wykorzystanie tabletów pozwala też na znacznie szybsze znalezienie potrzebnej informacji. Testy wykazały, że dzięki słowom kluczowym załoga sprawniej dociera do danych, których potrzebuje. Przeszukiwanie opasłych papierowych tomów zabiera znacznie więcej czasu.

 

Apple już od pewnego czasu stara się o to, by jego produkty zagościły w siłach zbrojnych USA. W marcu bieżącego roku ukazała się informacja, że Pentagon zakupi 650 000 urządzeń (iPady, iPady mini, iPod touch oraz iPhone'y) z systemem iOS. Mają one zastąpić urządzenia BlackBerry.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe czy iPada można zrzucić z kiku metrów i dalej używać (jak książki)? Widziałem też czytniki z nowymi e-papierami, którymi można rzucać i dalej działają. Czytniki takie popracują na baterii znacznie dłużej niż iPad, w sumie można nawet je wyłączyć, a one dalej będą pokazywały ostatnią stronę. Hm... pewnie nie brano ich pod uwagę, bo są produkowane w Chinach.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Też zastanawiałem się jakie licho ich podkusiło, ale może w grę wchodzi kwestia użycia kolorowych grafik w takich podręcznikach?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Też zastanawiałem się jakie licho ich podkusiło, ale może w grę wchodzi kwestia użycia kolorowych grafik w takich podręcznikach?

Raczej tego o czym pisał Przemek. O ile mi wiadomo US Army może dopuszczać do przetargów tylko firmy z USA (lub ściśle powiązane jako podwykonawcy).

Do tego dochodzi lobbing, kasę ktoś wziął :) U nich są większe przekręty niż u nas :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. lobbing Apple'a

2. mogą używać tylko sprzętu zatwierdzonego. iPad najwyraźniej przeszedł odpowiednie procedury. A inne tablety/czytniki albo nie przeszły, albo ich producenci się o to w ogóle nie starali (+ lobbing Apple'a).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe jeszcze czy za jakiś rok albo dwa nie zaczną liczyć ile paliwa kosztuje ładowanie tych wszystkich ipadów...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1. lobbing Apple'a 2. mogą używać tylko sprzętu zatwierdzonego. iPad najwyraźniej przeszedł odpowiednie procedury. A inne tablety/czytniki albo nie przeszły, albo ich producenci się o to w ogóle nie starali (+ lobbing Apple'a).

Nie do końca. Z tego co się orientowałem przy kilkunastu przetargach organizowanych przez US Army to w każdym był warunek, że firma musi być z terenu USA lub właścicielem musi być obywatel USA. Być może wystarczy spółka na terenie stanów, ale jednak.

Ciekawe jeszcze czy za jakiś rok albo dwa nie zaczną liczyć ile paliwa kosztuje ładowanie tych wszystkich ipadów...

Mimo wszystko to oszczędność. Najwięcej energii kosztuje nadanie masie pędu potrzebnego do startu, a 100kg vs. 0,5kg to spora różnica. W locie poziomym generatory mają naddatek mocy. Bardziej bym się martwił o tą wspomnianą niezawodność w trudnych warunkach eksploatacji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jest już e-ink kolorowy... ale chyba wciąż nie trafił do żadnego urządzenia dostępnego na rynku. Ale gdyby poszło takie zamówienie z wojska to szybko by się pojawiły.

Na pewno mają wystarczającą niezawodność i odporność skoro trafiły na pokład. Nie wykluczone, że na potrzeby wojska maja inną obudowę itp (to częste zjawisko)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Na pewno mają wystarczającą niezawodność i odporność skoro trafiły na pokład

 

Tak jak swego czasu DDT na pewno było bezpieczne, skoro masowo trafiało na pola i alpejskie łąki co bogatszych producentów czekolady... (:

 

 

a co do e-inków chyba to jest dość świeże:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Podejrzewam ze najbardziej zależy tutaj na tym Apple.

Poszła forsa i po kaszlu. 200 kilo dodatkowe w przypadku samolotu transportowego to jest nic.

 

Tyle to on może zabrać błota albo piachu z pustyni który nawieje. To ładnie wygląda w statystykach równie dobrze można by wysadzić członka załogi albo wprowadzić kanapki o normalizowanej masie równie dobre wyniki w statystyce można by uzyskać nakazując latanie naczzo albo wprowadzić obowiązkową defekacje.

Poza tym pozostaje pytanie czy całe te 200 kilo lata naraz.

Pewnie część to dokumentacja szkoleniowa. Cześć to dokumentacja techniczna dla serwisów cześć to dokumentacja związana z konkretną wersją samolotu. Cześć to dokumentacja związana z konkretną funkcja samolotu. Ja sobie nie wyobracam przerzucania 200 kilo instrukcji w sytuacji awaryjnej.

Mozna by też system informacji pokładowej wbudować w samolot tylko o to właśnie chodzi ze papier jest niezawodny a Ipad jest na baterie.

 

Wilk

Na YT będa mieli filmy instruktażowe np jak wystartować jak wylądować etc.

 

Mariusz Błoński

Jest lista urządzeń spełniających wymagania Pentagonu

 

Pogo

Przecież Ipad przy sprzęcie wojskowym to zabawka, sprzęt trzymający wojskowe standardy? To nie tylko kwestia obudowy to kwestia złącz to kwestia nawet projektu w środku. Niech im jeszcze nawigacje z biedronki zmontują.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wilk

Na YT będa mieli filmy instruktażowe np jak wystartować jak wylądować etc.

 

Jeśli nawet, to na pewno nie na YT. ;-) Zresztą od tego są szkolenia. Te podręczniki to są instrukcje serwisowe, podręczniki lotu itp., czyli zapewne informacje, że ten guzik ma takie funkcje, ten wyświetlacz pokazuje coś tam. Nie bez powodu wspomniane są oszczędności w paliwie, czyli chodzi o materiały, które ciągle latają z pilotami, a nie podręczniki z akademii.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ich waga waha się od 113 kg w przypadku wszystkich podręczników dla maszyny C-17 po 222 kilogramy dla maszyny C-5 z 10 członkami załogi na pokładzie.

 

Ja mam wiec wątpliwości czy ta waga nie jest po to żeby robić wrażenie.

Poza tym pokazanie oszczędności na paliwie jest bezsensowne bez podania całkowitych kosztów paliwa lub procentowego udziału zysków w kosztach. Bo moze być zupełnie iluzoryczna i statystycznie nieistotna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja myślę, że słowo "wszystkich" miało świadczyć o tym, że jest 10 kopii - po jednej dla każdego członka załogi. Przy czym nie wykluczone, że ze względu na stanowisko mają różne podręczniki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Każdy ma swoje po co mechanikowi pokładowemu czy technikowi załadunku mapy podejścia?

Tylko ze nawet przy 10 osobowej załodze to jest 20 kilo makulatury na głowię z czego na pewne stanowiska będzie pewnie więcej jak wyobrazicie sobie korzystanie z tego?

Przecież to spora biblioteczka

 

Wiec kącik matematyczny ryza papieru 80 g/ m2 waży 2,5 kg

222 kg to tylko w przybliżeniu i zaokrągleniu w górę 90 ryz

90 ryz to 45 000 stron

ryza ma 4 cm wiec 90 ryz to 4 metrowa sterta papieru.

Jednak trochę dużo wręcz za dużo wg mnie.

Zauważcie ze pilot myśliwca może zabrać niewiele makulatury ze sobą mu starcza.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...