Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Odkryto obszar mózgu odpowiedzialny za bieżące uaktualnianie danych

Rekomendowane odpowiedzi

Brytyjscy naukowcy zidentyfikowali część mózgu odpowiedzialną za uaktualnianie informacji w czasie uczenia. Jest to przyśrodkowa część grzbietowego wzgórza (ang. mediodorsal thalamus, MD).

Autorami publikacji z pisma eLife są naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego oraz Imperial College.

Wiedzieliśmy już, że przyśrodkowa część grzbietowego wzgórza bierze udział w uczeniu i podejmowaniu decyzji, ale nie rozumieliśmy w pełni jego roli. [...] Informacje przetwarzamy za pomocą rozległej sieci, dlatego dobrze jest skupić się na wkładzie poszczególnych obszarów. W tym przypadku postanowiliśmy sprawdzić, jak przyśrodkowa część grzbietowego wzgórza wspiera optymalne przetwarzanie podczas uczenia i podejmowania decyzji - wyjaśnia dr Anna Mitchell.

Eksperymenty prowadzano na makakach królewskich, które pracowały z ekranami dotykowymi. Za nauczenie się nowych informacji i podejmowanie dobrych wyborów małpy dostawały nagrody (smaczne kąski). Testy powtarzano po operacji MD.

Zwierzęta, które nie mogły wykorzystać swoich MD, w mniejszym stopniu potrafiły zareagować na zmiany (wymagały one przystosowania zachowania, by nadal podejmować dobre decyzje i maksymalizować nagrody). Miały też większe problemy z wyborem, gdy prezentowano im kilka różnie nagradzanych opcji.

Wcześniej niektórzy sądzili, że małpy będą po prostu powtarzać wcześniejsze wybory. My zauważyliśmy [jednak], że były w stanie różnie wybierać, ale miały problem ze zintegrowaniem informacji dot. wyników ostatnich wyborów, tak by optymalnie pokierować swoimi decyzjami. Studium pokazało, że MD odgrywa kluczową rolę w szybkim scalaniu nowych informacji [...]. Zdolność ta jest kluczowa dla codziennych czynności, takich jak prowadzenie samochodu czy nawet chodzenie po zatłoczonej ulicy.

Przyszłe badania mają wykazać, jak MD oddziałuje z innymi częściami mózgu.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Badania które prowadzone są na zwierzętach mają jedną kardynalną wadę. Pokazują proces uczenia się behawioralnego. Nie ma to związku z uczeniem się opartym na inteligencji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wzgórze to dość stara filogenetycznie struktura, u naczelnych wręcz porównywalna w kazdym calu do ludzkiego. Dlatego w prostych testach nie demonizowałbym możliwości człowieka. Co innego w bardziej skomplikowanych.

Jednak z wnioskami (poza scalaniem wielomodalnym), to bym sie nie zgodził.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość Astro

Glaude, mógłbyś rozwinąć temat scalenia wielomodalnego? Jako ignorant nie znajduję prostych (dla mnie) odnośników…

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bieżąca aktualizacja danych jest w mojej ocenie zarezerwowana dla kory. Wzgórze filtruje sygnały w poszczególnych modalnościach i te o większej sile przepuszcza do kory (która je dekoduje) a te o mniejszej sile zatrzymuje traktując jako szum. Tak czynią jądra swoiste wzgórza (jądra brzuszne tylne i wzgórki). Są też jądra nieswoiste wzgórza wpływające na sygnały jąder swoistych (czuciowych, wzrokowych, smakowych, słuchowych) oraz obszarów korowych odpowiedzialnych za to przetwarzanie. Wzmacniają one lub osłabiają sygnały w kilku modalnościach (np słuch i wzrok lub dotyk i wzrok), które trafiają w tym samym czasie do wzgórza.

Tyle, ze to jest wzmacnianie a nie scalanie. Scalanie to to składanie w całość rozłoźonego na czynniki sygnału, a to robi tylko kora.

Edytowane przez glaude

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

chyba troche  "z innej beczki" ale takie przemyślenie mnie naszło, że: obecnie kazda jednostka ma szanse na przeżycie, nawet jak np. słabo dodaje i mnoży, jest leniem nie pracuje, nie ma zdolnosci manualnych. a wręcz takie jednostki najbardziej mnożą się i przekazują geny dalej, powoduje to ogólne zidiocenie i regresję populacji(mimo że postęp techniki/wiedzy idzie do przodu) i ewolucja nie ma możliwości "wycofania z taśmy" np. modelów z jakimś defektem mózgu, czy jakimiś chorobami. i po jakimś czasie DNA takiego gatunku jest wielkim śmietniskiem nieudanych eksperymentów ewolucji.....

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...