Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Przepaść międzypokoleniowa zapełniona dzięki tabletowi

Rekomendowane odpowiedzi

Młodzi Namibijczycy z wiosek na pustyni Kalahari wyjeżdżają do stolicy na studia czy do pracy. Gdy po paru latach wracają, nie są zaznajomieni z tradycją swojego plemienia. Powrót do korzeni i półkoczowniczego trybu życia mają im ułatwić tablety z trójwymiarowym modelem wioski.

Kasper Rodil z Uniwersytetu w Aalborg i naukowcy z Politechniki Namibijskiej w Windhuk nawiązali współpracę z Hererami z wioski Erindiroukambe. By po przeprowadzce z metropolii młodzi mężczyźni wiedzieli, jak np. ujarzmić rozbrykanego konia (przyczepiając do niego wolnego osła), przekazywana zazwyczaj ustnie wiedza trafi do komputera, a konkretnie zostanie zakotwiczona w wizualizacji 3D. Rodil pracuje też nad aplikacją, której obsługa przypomina stosowane przez starszyznę rysowanie na piasku. Idea jest taka, by ograniczyć do minimum tarcia między urządzeniem a użytkownikiem. Testy potwierdziły, że seniorzy Hererów dobrze sobie radzą z obsługą ekranów dotykowych: stukaniem i przewijaniem ekranu za pomocą pociągnięć palcami.

Projekt bazuje na tablecie Motoroli Xoom i silniku gier trójwymiarowych. Użytkownicy widzą awatary mieszkańców wioski i zwierząt. Kliknięcie na nich uruchamia odtwarzanie filmików (w tym o uboju kóz). Poza tym pomyślano o pop-upach oraz linkach dających dostęp np. do opisu ziół na różne schorzenia, metod dbania o zwierzęta czy nawigowania w oparciu o wskazówki astronomiczne.

Duńczycy podkreślają, że zaprojektowanie systemu było bardzo trudne, zważywszy, że należało unikać mieszania w to semantyki i subiektywnych wyobrażeń dotyczących sytuacji końcowego użytkownika.

Akademicy chwalą się, że ich wizualizacja 3D jest medium do zamieszczania i asymilowania materiałów zabranych lokalnie przez starszyznę. Wioska, w której w 2011 r. prowadzono testy, składa się głównie z roślinności i tylko okazjonalnie z obiektów wytworzonych przez człowieka. Mając to na uwadze, naukowcy poświęcili dużo uwagi tym ostatnim, głównie pompie z bateriami słonecznymi, gdzie wszyscy udają się po wodę. Na tym etapie eksperymentu uwzględniono też domy oraz osiedla (kraale). Testowany prototyp uwzględniał 5 różnych scenek, np. znakowanie krów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dawno nie słyszałem o większej bzdurze. Młodzi, wykształceni Nambijczycy wrócą do swoich wiosek z tabletami i zamiast wysłuchać co mają im do przekazania starsi, odpalą swoję komputerki i będą klikać trójwymiarową prezentację - a w niej podziwiać szczegółowo odwzorowaną roślinność? I rozbrykane konie? Prościej chyba jednak byłoby porozmawiać - a roślinność i zwierzęta podziwiać na żywo a nie na ekranie tabletu.

  • Pozytyw (+1) 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Egzamin praktyczny odbędą w FarmVille. ;-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Prawdopodobnie jest to niebywałe osiągnięcie naukowe - nie mnie to oceniać. Zastanawiam się jednak jak skłoniono kogokolwiek do sponsorowania tego przedsięwzięcia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...