Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Na Politechnice Lubelskiej powstaje statek powietrzny nowej generacji

Rekomendowane odpowiedzi

Młodzi naukowcy z Politechniki Lubelskiej pracują nad nowej generacji statkiem powietrznym, który łączy w sobie cechy wiatrakowców i wielowirnikowców.

Połączenie zalet wiatrakowca, jako maszyny o lekkiej i prostej konstrukcji, taniej w eksploatacji, z zespołem wielowirnikowym umożliwiającym pionowy start i lądowanie, pozwoli zaprojektować statek latający o zupełnie nowych właściwościach. SafeGyro będzie ekonomiczny w użytkowaniu i bezpieczny, a także zdolny do wykonywania zadań do tej pory przypisywanych konwencjonalnym maszynom powietrznym. Jego atutem będzie również stosunkowo niska cena w porównaniu do bezzałogowego śmigłowca o zbliżonej masie startowej – mówi kierownik projektu dr inż. Zbigniew Czyż z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej.

Prace nad projektem będą trwały 3 lata. Ich koszt to blisko 1,5 mln zł. Środki zostały przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Lider X.

Klasyczny układ napędowy wiatrakowca będzie wspomagany dodatkowymi silnikami elektrycznymi ze śmigłami z regulowanym wektorem siły ciągu. Napęd ten zostanie zastosowany głównie ze względu na bezpieczeństwo lotu, szczególnie nad obszarami zabudowanymi, oraz optymalne gospodarowanie mocą niezbędną do lotu. Wielowirnikowy napęd statku umożliwi pionowy start.

SafeGyro umożliwi kilka technik lądowania. Maszyna będzie mogła lądować jak typowy klasyczny wiatrakowiec, bez konieczności stosowania dodatkowych wirników. Będzie też możliwe wykorzystanie tylko wielowirnikowego napędu. Biorąc pod uwagę różne sposoby lądowania oraz dwa niezależne układy napędowe wytwarzające siłę nośną, SafeGyro będzie bardziej bezpieczny od konkurencyjnych rozwiązań.

Ze względu na mniejszy hałas wytwarzany przez zastosowany napęd elektryczny w porównaniu do klasycznego napędu spalinowego naszym statkiem może być zainteresowane wojsko. Służby mundurowe mogą go wykorzystywać do celów obserwacyjno-zwiadowczych: do patrolowania i skanowania chronionego obszaru, w tym ochrony przeciwpożarowej lasów oraz w celach wsparcia z powietrza akcji ratowniczych oraz nadzorowania imprez masowych. SafeGyro może także służyć do wykonywania inspekcji dróg, linii kolejowych oraz budynków. Statek może również gromadzić informacje na temat ruchu drogowego oraz topografii terenu w celu opracowania map. Ponadto możliwe jest wykorzystanie go do szybkiego transportowania niewielkich ładunków, np. sprzętu medycznego lub wojskowego, a także monitorowania stanu środowiska na danym obszarze w zakresie zanieczyszczenia powietrza, monitorowania chronionych terenów zielonych oraz akwenów wodnych i stanu upraw w rolnictwie – wymienia dr inż. Zbigniew Czyż.

Do tej pory wykonano model wielowirnikowego statku powietrznego z wirnikiem nośnym o średnicy 1,1 m, który przeszedł badania w tunelu aerodynamicznym w Instytucie Lotnictwa w Warszawie pod kątem określenia zjawiska interferencji aerodynamicznej.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, KopalniaWiedzy.pl napisał:

akwenów wodnych (dr inż. Zbigniew Czyż)

:angry:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, że coś się dzieje - ze swojej strony zachęcam do zapoznania się z samolotem bezzałogowym mojego projektu I-014 KERMIT o udźwigu 30 [kg], nad którym pracuję w pojedynkę od kilku już lat. Szczegóły do znalezienia w sieci (KUŹNICA DRACO). Michał Imiołek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wygląda zbyt innowacyjnie. Oko bym oddał za to, że już widziałem podobną konstrukcję, chyba że to majaczenie mojego przegrzanego pogodą umysłu... hm, a jednak nie majaczenie:

Spoiler

trendy_01.jpg

https://bit.ly/32d7TH0

Czyli znowu wymyślają koło na nowo i udają, że nikt tego przed nimi nie zrobił, a jeśli nawet to o tym nie wiedzą :/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@lester

5 godzin temu, lester napisał:

to majaczenie mojego przegrzanego pogodą umysłu... hm, a jednak nie majaczenie:

a jednak majaczenie.;)

Ten Twój aeropojazd to wiatrakowiec (autożyro), ten chłopaków z PL to połączenie wiatrakowca z wielowirnikowcem. Twój wiatrakowiec nie wystartuje pionowo, ich tak.

Poczekaj aż upały miną i różnice na zdjęciach dojrzysz.;)

Te istotne różnice: poziome, małe wirniki.

  • Pozytyw (+1) 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@3grosze

Dobra, dopatrzyłem się na zdjęcia dodatkowych wirników. Może i toto na takich bździnkach wystartuje, a może i nie ;)

Upał jednak porobił... :/

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...