Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
Mariusz Błoński

Anna Lewandowska, konserwator sztuki z Muzeum Narodowego w Warszawie

Rekomendowane odpowiedzi

Zapraszamy do zadawania pytań Annie Lewandowskiej, konserwator zabytków z Muzeum Narodowego w Warszawie, która pracowała nad renowacją najsłynniejszego polskiego obrazu utraconego podczas II wojny światowej "Pomarańczarki" Gierymskiego. Zapraszamy też do zapoznania się z blogiem prowadzonym przez konserwatorów Muzeum.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam parę pomysłów na pytania, które pojawią się tutaj nieco później, aczkolwiek mocno dziwi mnie, że na Facebooku wcale nie ma (a przynajmniej nie zauważyłem przewijając oś czasu) informacji i żadnej promocji tego (kolejnego już) wywiadu... Myślę, że chociaż kilka z - w tej chwili - 4659 osób, które polubiły stronę, to całkiem dobre źródło pytań. ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mnie interesowałoby, czy istnieją obrazy, których nie udało się uratować, z których konserwatorzy musieli zrezygnować.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

- Jak dalece konserwatorzy i renowatorzy dzieł sztuki są gotowi ingerować w obecną (czasem przez długi czas nie odnawianą) postać dzieła i czy celem zwykle jest podejmowanie ryzyka przywrócenia wyglądu z chwili powstania czy też powstrzymanie procesów starzenia lub naprawy uszkodzeń. (z czasem np. barwniki w farbach ulegają zmianom i obraz nabiera innego charakteru)

- Zastanawia mnie słuszność podejścia, które pojawia się zwykle w sprawie odzyskiwania dóbr zagrabionych m.in. przez Szwedów. Otóż ile słuszności jest w twierdzeniu drugiej strony, iż dobra te mimo zdobycia w wyniku najazdu, obecnie stały się częścią ich kultury.

- Renowacja jakiego dzieła sprawiła najwięcej trudu lub pochłonęła najwięcej czasu, a zarazem jak mniemam przyniosła najwięcej satysfakcji w Pani karierze?

- Przeglądając bloga Muzeum Narodowego w Warszawie zauważyłem, że niektóre procesy konserwacyjne są dość ryzykowne. Czy zdarzało się czasem coś popsuć (nawet trwale)?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja może z innej beczki. Jak dalece owi konserwatorzy i renowatorzy, zwłaszcza w tym kraju, są gotowi (kasa oczywiście! :)) iść w zaparte uznając np. jakieś budynki za "dzieło". Właściciel jest już uziemiony, a chciałby naprawić gnijący dach (bo np. tam mieszka) :)

Wiem, konserwator zabytków niekoniecznie się wpisuje w omawiany temat, ale chyba blisko. :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się też, czy istnieją obrazy, które zostały zagrabione w czasie II wojny światowej i wciąż nie zostały odnalezione lub też takie, o których wiemy, gdzie są, ale obecny posiadacz nie chce ich oddać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A ja wymyśliłam coś takiego:

1) Jak często zdarza się, by konserwator nie wiedział, w jaki sposób namalowano jakiś obraz? Jeśli już się tak dzieje, jakimi metodami rozwiązuje się tę zagadkę?

2) Czy po wystawie Aleksandra Gierymskiego, przy której zaproszono do współpracy specjalistów z dziedziny psychiatrii i psychologii, planują Państwo kolejne "interdyscyplinarne" projekty?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wygłówkowałam jeszcze 2 pytania :)

 

1) Ile przeciętnie trwają prace nad odnową obrazu?

2) Jak powinno wyglądać/być wyposażone laboratorium konserwatorskie z Pani marzeń?

 

Jeśli ktoś jeszcze chce zadać pytanie, powinien się pospieszyć, bo dzisiaj przesyłamy komplet Pani Lewandowskiej :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...