Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

NASA testuje bezpieczne paliwo

Rekomendowane odpowiedzi

NASA poinformowała o przeprowadzeniu pierwszego udanego testu nowego bezpieczniejszego paliwa dla pojazdów kosmicznych. Agencja od dziesięcioleci do napędzania satelitów i pojazdów załogowych używa hydrazyny. To niezwykle łatwopalne, wysoce toksyczne i żrące paliwo. Jego obsługa wymaga przedsięwzięcia szczególnych środków ostrożności, transport i przechowywanie są skomplikowane, a produkty spalania - toksyczne. Dlatego też postanowiono znaleźć dla niego alternatywę.

Prace nad paliwem trwają w ramach projektu Green Propellant Infusion Mission (GIMP), który właśnie przeszedł jeden z najważniejszych testów. Podczas niego paliwo zasilało działający silnik. Udany test oznacza, że w 2015 roku nowe paliwe zostanie użyte podczas lotu próbnego.

W czasie naziemnych testów wykorzystano silnik o sile 22 niutonów, który działał przez 11 godzin. W czasie lotu próbnego takiemu silnikowi będą towarzyszyły cztery mniejsze 1-niutonowe silniki, a napędzany nimi pojazd będzie manewrował w przestrzeni kosmicznej, osiągał założoną orbitę i zmieniał wysokość.

AF-M315E, bo tak nazywa się paliwo, może być przechowywane w szklanych pojemnikach i jest podobno mniej toksyczne od kofeiny. Ten płyn jonowy odparowuje znacznie wolniej niż hydrozyna i ma wyższą temperaturę zapłonu, co oznacza, że jest bardziej stabilny, mniej łatwopalny i przez to bezpieczneijszy. Główne produkty jego spalania to para wodna, wodór i dwutlenek węgla.

Bardzo ważną cechą AF-M315E jest fakt, że jego obsługa jest znacznie bezpieczniejsza niż hydrozyny. Jest na tyle bezpieczne, że pojazd można zatankować przed umieszczeniem go na wyrzutni, a to oznacza olbrzymie oszczędności czasu i pieniędzy. Michael Gazarik, dyrektor w NASA Space Technology Mission Directorate mówi, że nowe paliwo jest też bardziej wydajne od hydrazyny i pozwoli na wykonywanie bardziej skomplikowanych misji.

Obecnie firmy Ball Aerospace, Aerojet Rocketdyne we współpracy z NASA projektują silnik korzystający z nowego paliwa. Faza projektowa ma zostać zamknięta do końca bieżącego roku.

Budżet projektu GPIM wynosi 42,3 miliona USD, w tym 35,3 miliona przeznaczono na prace nad silnikiem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe co znaczy bardziej wydajne - impulsu właściwego nie podali. Oraz ciekawe jak produktami spalania ma być głównie CO2, H2 i H2O skoro głównym składnikiem jest NH3OHNO3...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może to miało być NO2 a nie CO2 wtedy tak na oko by się zgadzało. Oczywiście nie jestem chemikiem, więc pojęcia nie mam jak to się spala.

A co do wydajności - obstawiam, że chodzi o większą ilość energii chemicznej zgromadzonej w paliwie w stosunku do jego masy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Miło słyszeć, że jednak coś się dzieje w NASA. Ostatnimi czasy tego typu agencje rządowe uchodzą za swego rodzaju "skarbonki", które raczej nie są "kuźniami" innowacyjności...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wyczytałem impuls właściw (ISP) jest o 12% wyższy od stosowanej wcześniej hydrazyny, a gęstość ISP (ISP density) wyższa o 60%. Czyli wychodzi że z jednego kilograma nowego paliwa można wycisnąć prawie 80% energii niż z hydrazyny.

Pozdrawiam i witam na forum :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...