Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Jabłka na straży nastroju

Recommended Posts

Młodzi ludzie, którzy jedzą więcej warzyw i owoców, są spokojniejsi, szczęśliwsi i obdarzeni większym wigorem.

Trzy specjalistki z University of Otago badały zależności między dietą a doświadczanymi na co dzień emocjami. W ramach ich eksperymentu 281 młodych osób (średnia wieku wynosiła 20 lat) prowadziło przez 21 kolejnych dni internetowy dzienniczek żywieniowy. Na początku wszyscy wypełnili kwestionariusz osobowy; Tamlin Conner, Caroline Horwath i Bonnie White pytały w nim o wiek, płeć, pochodzenie etniczne, wagę oraz wzrost. Ze studium wykluczono ochotników z zaburzeniami odżywiania.

Każdego dnia wieczorem uczestnicy logowali się do dzienniczków i oceniali swoje samopoczucie, wybierając spośród 9 pozytywnych i 9 negatywnych przymiotników. Odpowiadali też na 5 pytań dot. produktów spożywanych w ciągu dnia, m.in. o liczbę porcji owoców (z wyłączeniem soków i owoców suszonych) i warzyw (z pominięciem soków). Poza tym Nowozelandki sprawdzały, czy badani sięgali po niezdrowe pokarmy: ciastka, chipsy ziemniaczane oraz ciasta/babeczki.

Panie wpadły na trop silnej korelacji między dobrym nastrojem a wyższą konsumpcją warzyw i owoców. W przypadku innych pokarmów nie było takiej zależności. W dniach, kiedy ludzie jedli więcej owoców i warzyw, pojawiały się doniesienia o większym spokoju, szczęściu i wyższym poziomie energii - podkreśla dr Conner.

Aby określić kierunek zależności (czy to świeże produkty poprawiają humor, czy też raczej dobry nastrój skłania do jedzenia warzyw i owoców), panie przeprowadziły dodatkowe analizy. Ustaliły, że spożycie zdrowych pokarmów poprzedzało poprawę humoru następnego dnia. Wniosek ten był prawdziwy bez względu na wskaźnik masy ciała badanych.

Po dalszej analizie zademonstrowałyśmy, że by odnotować znaczącą pozytywną zmianę, młodzi dorośli powinni w sumie spożywać 7-8 porcji owoców i warzyw dziennie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ile to właściwie jest jedna porcja owoców?

Często słyszę to określenie i nie mam pojęcia jak to przeliczyć na swoje spożycie.

Jedno jabłko to już porcja? a ile trzeba np winogron?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ile to właściwie jest jedna porcja owoców?

 

 

Wg autorek tego badania, porcja warzyw i owoców powinna się zmieścić w dłoni. Ewentualnie można odmierzyć 1/2 kubka. White zaproponowała, by przy każdym posiłku połowę talerza zapełnić warzywami, a w tak zwanym międzyczasie zjadać całe owoce, np. jabłka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...