Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Autonomiczne pojazdy w Hiszpanii

Recommended Posts

W Hiszpanii zakończyły się publiczne testy konwoju autonomicznych samochodów. Pojazdy pokonały 200 kilometrów autostrady. Jechały w konwoju, który składał się z ciężarówki i trzech samochodów osobowych. Ciężarówkę prowadził zawodowy kierowca, a pojazdy osobowe były z nią bezprzewodowo połączone i wykonywały te same manewry co samochód ciężarowy.

Autonomiczne pojazdy stworzyło Volvo, a testy przeprowadzono w ramach ogólnoeuropejskiego programu Sartre (Safe Road Trains for Environment).

Pojazdy, które brały udział w teście zostały wyposażone w kamery, radar i czujniki laserowe, co pozwalało na monitorowanie pojazdów w bezpośrednim sąsiedztwie. Kolumna jechała z prędkością 85 km/h, a odległość pomiędzy pojazdami wynosiła zaledwie 6 metrów. Dzięki temu, iż samochody identycznie zwalniały, przyspieszały i zakręcały możliwe było zachowanie niewielkich odległości przy dużej prędkości.

Projekt Sartre, prowadzony od 2009 roku, powoli dobiega końca. W jego ramach autonomiczne pojazdy pokonały 10 000 kilometrów na torach testowych. Teraz przyszedł czas na sprawdzian w rzeczywistych warunkach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ciekawe co by się stało gdyby jeden złapał gumę... najlepiej ciężarówka prowadząca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ciekawe co by się stało gdyby jeden złapał gumę... najlepiej ciężarówka prowadząca.

 

Sugerujesz, że automaty mają gorsze czasy reakcji? Te 6cm dla automatu może być więcej niż 20 metrów dla zaspanego kierowcy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ciekawe co by się stało gdyby jeden złapał gumę... najlepiej ciężarówka prowadząca.

jakby uderzył w drzewo - to mamy skasowany cały konwój :)

 

 

Sugerujesz, że automaty mają gorsze czasy reakcji? Te 6cm dla automatu może być więcej niż 20 metrów dla zaspanego kierowcy.

czas reakcji nie wystarczy - obowiązują prawa fizyki.... jeśli 10 tonowy pojazd jedzie z prędkością 85km/h to nie zatrzyma się nagle w miejscu; manewrowość przy odległości 6m też jest baaardzo ograniczona. wypadeczek jak nic... a jeśli nawet kolejny pojazd zdołał by SZYBKO wyskoczyć z kolumny, a była by to wielo pasmowa droga to dopiero mamy kłopocik....

 

tego rodzaju konwoje są przyszłością, ale raczej bardzo odległą, konieczna jest cała infrasturuktura zapewniająca bezpieczeńswo. lub kompletnie bezawaryjne pojazdy - a to raczej niemożliwe...

już prędzej zautomatyzowana kolej....

 

na koniec:

- proszę spojrzeć - mówi dumny dyrektor do kolegów - ten robot zastępuje 3 pracowników daje to duże oszczędności

- a kto go obsługuje ? - pada pytanie

- 5 inżynierów...

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

czas reakcji nie wystarczy - obowiązują prawa fizyki.... jeśli 10 tonowy pojazd jedzie z prędkością 85km/h to nie zatrzyma się nagle w miejscu;

 

Ponieważ obowiązują prawa fizyki to ten z przodu też nie zatrzyma się w miejscu.

Niezależnie od scenariuszy automat będzie miał lepszy czas reakcji.

Można bezzałogowo polecieć Buranem w kosmos i wrócić można opanować trochę blachy na kółkach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...