Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Miejska "kolejka górska"

Recommended Posts

Firmy Senyo Kogyo i Senyo Kiko ogłosiły, że we współpracy z laboratorium profesora Yoshihiro Sudy z Uniwersytetu Tokijskiego, rozpoczną w październiku budowę linii testowej Eco Ride - energooszczędnego systemu transportu miejskiego.

Nowy system ma działać podobnie jak kolejka górska, gdyż porusza się dzięki różnicy poziomów torowiska.  W różnych odstępach będą na nim umieszczone systemy wciągające wagoniki, które następnie będą przemieszczały się swobodnie w dół.

Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe będzie zmniejszenie rozmiarów i wagi samych wagoników. To z kolei pozwoli na zbudowanie mniej masywnego torowiska, stacji dla pasażerów i całej infrastruktury.

Z wyliczeń Japończyków wynika, że ten rodzaj transportu może być wyjątkowo tani. Koszt jednego kilometra może bowiem zamknąć się w kwocie 18,2-22,7 milionów dolarów. To 10-krotnie mniej niż koszt wybudowania kilometrowej linii metra i 5 razy mniej niż cena tradycyjnej kolejki jednotorowej. Niższy jest też koszt eksploatacji, gdyż miejska "kolejka górska" wymaga mniej energii. Jeśli bowiem założymy, że w nowej kolejce zajętych będzie połowa dostępnych miejsc, to przewiezienie 1 pasażera na odległość 1 kilometra będzie wymagało zużycia 226,8 kJ energii. To trzykrotnie mniej niż zużywa jej autobus i dwa razy mniej niż tradycyjny pociąg.

Eco Ride ma i tę zaletę, że nie wymaga dużych połaci terenu. Na potrzeby kolejki można wykorzystać pasy zieleni pomiędzy drogami czy części chodników. W gęsto zabudowanym terenie rolę stacji mogą pełnić budynki, gdyż system jest lekki i cichy.

Sany Kogyo i Sanyo Kiko chcą oczywiście zarabiać na Eco Ride. Kolejka będzie prawdopodobnie spełniała rolę kolejnego segmentu transportu miejskiego, obsługującego osoby, które przemieszczają się na większe odległości niż podróże taksówką czy autobusem, a na mniejsze, niż metrem. Najprawdopodobniej maksymalna długość linii Eco Ride będzie nie większa niż 10 kilometrów.

Zdolność przewozowa takiej linii wyniesie 2000-2500 osób na godzinę, średnia prędkość kolejki to 20-30 kilometrów na godzinę (z uwzględnieniem postojów), minimalny promień jej skrętu wynosi 15 metrów, a maksymalne wzniesienie to 13%, czyli 7,4 stopnia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MISTER (czyli polskie rozwiązanie) ma mieć dwukrotnie większą przepustowość i prędkość eksploatacyjną 50 km/h... Chociaż każde tego typu rozwiązanie jest ciekawe - im więcej opcji do wyboru, tym większe prawdopodobieństwo wybrania najlepszego rozwiązania.

 

btw. jeździł ktoś już opolskim MISTER-em?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...