Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Miejska "kolejka górska"

Rekomendowane odpowiedzi

Firmy Senyo Kogyo i Senyo Kiko ogłosiły, że we współpracy z laboratorium profesora Yoshihiro Sudy z Uniwersytetu Tokijskiego, rozpoczną w październiku budowę linii testowej Eco Ride - energooszczędnego systemu transportu miejskiego.

Nowy system ma działać podobnie jak kolejka górska, gdyż porusza się dzięki różnicy poziomów torowiska.  W różnych odstępach będą na nim umieszczone systemy wciągające wagoniki, które następnie będą przemieszczały się swobodnie w dół.

Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe będzie zmniejszenie rozmiarów i wagi samych wagoników. To z kolei pozwoli na zbudowanie mniej masywnego torowiska, stacji dla pasażerów i całej infrastruktury.

Z wyliczeń Japończyków wynika, że ten rodzaj transportu może być wyjątkowo tani. Koszt jednego kilometra może bowiem zamknąć się w kwocie 18,2-22,7 milionów dolarów. To 10-krotnie mniej niż koszt wybudowania kilometrowej linii metra i 5 razy mniej niż cena tradycyjnej kolejki jednotorowej. Niższy jest też koszt eksploatacji, gdyż miejska "kolejka górska" wymaga mniej energii. Jeśli bowiem założymy, że w nowej kolejce zajętych będzie połowa dostępnych miejsc, to przewiezienie 1 pasażera na odległość 1 kilometra będzie wymagało zużycia 226,8 kJ energii. To trzykrotnie mniej niż zużywa jej autobus i dwa razy mniej niż tradycyjny pociąg.

Eco Ride ma i tę zaletę, że nie wymaga dużych połaci terenu. Na potrzeby kolejki można wykorzystać pasy zieleni pomiędzy drogami czy części chodników. W gęsto zabudowanym terenie rolę stacji mogą pełnić budynki, gdyż system jest lekki i cichy.

Sany Kogyo i Sanyo Kiko chcą oczywiście zarabiać na Eco Ride. Kolejka będzie prawdopodobnie spełniała rolę kolejnego segmentu transportu miejskiego, obsługującego osoby, które przemieszczają się na większe odległości niż podróże taksówką czy autobusem, a na mniejsze, niż metrem. Najprawdopodobniej maksymalna długość linii Eco Ride będzie nie większa niż 10 kilometrów.

Zdolność przewozowa takiej linii wyniesie 2000-2500 osób na godzinę, średnia prędkość kolejki to 20-30 kilometrów na godzinę (z uwzględnieniem postojów), minimalny promień jej skrętu wynosi 15 metrów, a maksymalne wzniesienie to 13%, czyli 7,4 stopnia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

MISTER (czyli polskie rozwiązanie) ma mieć dwukrotnie większą przepustowość i prędkość eksploatacyjną 50 km/h... Chociaż każde tego typu rozwiązanie jest ciekawe - im więcej opcji do wyboru, tym większe prawdopodobieństwo wybrania najlepszego rozwiązania.

 

btw. jeździł ktoś już opolskim MISTER-em?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...