Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Sposób na bardziej wytrzymałe metale

Recommended Posts

Opracowano tani proces technologiczny, który 10-krotnie zwiększa wytrzymałość metali i czyni je znacznie bardziej odpornymi na korozję. Jeśli nowy proces przejdzie testy praktyczne, doczekamy się bardziej wytrzymałych konstrukcji oraz lżejszych, a więc i energooszczędnych, samochodów.

Nowy proces powstał w firmie Modumetal z Seattle, która współpracuje obecnie z Chevronem, Conoco-Philipsem i Hessem nad jego komercjalizacją. Metalowe moduły stworzone w nowej technologii są obecnie testowane w przemyśle wydobywczym. Niektóre substancje, z którymi się tam stykają – jak np. siarkowodór – łatwo wywołują korozję, zatem przemysł ten to dobry poligon doświadczalny dla nowych materiałów.

Już od pewnego czasu wiadomo, że kontrolowanie powstawania metali w nanoskali pozwala na uzyskanie materiałów o nowych właściwościach. Jednak procesy kontroli były dotychczas kosztowne i mało skuteczne w odniesieniu do dużych fragmentów metali. Firma Modumetal opracowała tani proces, który pozwala na precyzyjne kontrolowania nanostruktury fragmentów metalu o długości liczonej w metrach. Christina Lomasney, dyrektor Modumetal, zapewnia, że koszt nowego procesu jest taki sam jak tradycyjnych procesów wykorzystywanych obecnie, np. galwanizacji.

Obecnie Modumetal przystosowuje swoją fabrykę do zwiększenia produkcji. Zanim jednak nowe metale trafią do powszechnego użytku, firma będzie musiała udowodnić, że produkcję da się skalować do ilości przemysłowych, że jest ona opłacalna, a nowe metale muszą zostać zatwierdzone przez odpowiednie urzędy.


« powrót do artykułu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perspektywy tej technoligii są przemysle kosmicznym, w kopalniach itp. Jednak do masowej produkcji - samochody, AGD- nigdy to rozwiązanie nie trafi- bo to znacznie by wydłużyło trwałość samochodów, AGD, itp, a więc zyski producentów by spadły.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niekoniecznie. Jeśli będą mogli produkować części cieńsze i lżejsze wciąż zachowując obecną wytrzymałość to jeszcze oszczędzą na materiałach, a częstotliwość wymiany będzie taka sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...