Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
Mariusz Błoński

Profesor Michael S. Gazzaniga, neuropsycholog z Uniwersytetu Kalifornijskiego

Rekomendowane odpowiedzi

Naszym gościem będzie wybitny neuropsycholog profesor Michael S. Gazzaniga z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Barbara. Profesor Gazzaniga kieruje SAGE Center for the Study of the Mind, jest jednym z najznakomitszych neuropsychologów eksperymentalnych na świecie, pionierem badań nad wpływem przecięcia spoideł mózgu na jego funkcjonowanie.

 

Prosimy o zadawanie pytań profesorowi Gazzanidze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mózg to najmniej poznany z ludzkich organów. Czy jest szansa, że kiedykolwiek będziemy wiedzieli o nim tyle, ile wiemy o sercu, płucach czy układzie trawiennym?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Jakie obecnie (A.D. 2013) argumenty przemawiają za wykonaniem przecięcia spoidła wielkiego?

2. Czy znajomość zysków i strat przemawia za wykonywaniem takiego przecięcia?

3. Czy znajomość efektów wykonania przecięcia spoidła wielkiego niesie ze sobą tę samą ekscytację, co próba stworzenia 'homunculusa'?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1. Jakie długofalowe implikacje wywołuje ten zabieg w sferze zdrowia psychicznego? Problemy z pamięcią, zaburzenia kognitywne, depresje, psychozy, lęki, obsesje, uczucie niepokoju, halucynacje lub złudzenia, ataki agresji, zmiana osobowości itd.

2. Czy tak wysoce ingerujący zabieg w nie do końca poznany organ jest w ogóle uzasadniony? Jest to w końcu nieodwracalna procedura, a mimo redukcji ataków padaczki w zasadzie argumentuje się go dość nieprecyzyjnym stwierdzeniem, że poprawia się "jakość życia" pacjenta. Ten kontrowersyjny zabieg wydaje się mieć bardziej poznawczy charakter niż leczniczy.

3. Jak wygląda zaawansowanie metod w pomaganiu chorym na padaczkę poprzez np. implantację chipami, stymulację przezczaszkową?

4. Jak wygląda radzenie sobie pacjentów podczas wykonywania czynności wymagających współpracy obu półkul, czyli w zasadzie większości podstawowych?

5. Jak wiemy mózgi osób po uszkodzeniach mózgu czy udarach potrafią odzyskać część sprawności poprzez przejęcie niektórych utraconych funkcji przez inne obszary mózgu. Jak wygląda to w przypadku pacjentów po kalozotomii?

 

 

 

7. Jak wygląda proces śnienia i relacje ze snów osób po takim zabiegu? Czy odbiegają od normy, występują problemy z bezsennością, koszmary?

 

Umknął mi fakt, że książka pana prof. jest przecież w dziale książek. Więc żeby nie było, że tylko o łupaniu orzecha włoskiego, to pytania także ogólne.

 

8. Podejrzewam, że takie badania musiały być wykonywane przynajmniej wśród naczelnych, więc — jak wyglądają podobieństwa i różnice w obrazowaniu fMRI podczas procesów myślowych tudzież w wyniku pobudzenia określonymi obrazami lub dźwiękami pomiędzy mózgiem ludzkim a innych zwierząt?

9. Co sprawia, że ze zbioru zaprezentowanych identycznych obiektów wybieramy jeden konkretny? (aspekt losowości wyboru) I przykładowo gdyby sprawić, że osoba zapomniałaby o wcześniejszym wyborze, to czy ponownie wybrałaby dokładnie ten sam przedmiot.

10. Tutaj w zasadzie lekka polemika, bo choć nie miałem okazji jeszcze ów książki przeczytać, to kieruję się skrótem na KW. Więc czy wolna wola jest faktycznie bezgraniczna? Mimo, iż sugeruje Pan pełną odpowiedzialność za swoje wszystkie wybory, to przecież podczas procesu kształtowania mózgu, pewien imprinting powstał, który kreuje te najbardziej podstawowe ścieżki myślowe, pewne zakorzenione stałe w niezwykle skomplikowanym równaniu naszych, także przyszłych, postępowań. (odpowiednik id) Za głębsze, bardziej zaawansowane przetwarzanie odpowiada już plastyczność funkcjonowania umysłu, wpojenie paradygmatów społecznych, pojęć dobra i zła, wpływ środowiska, który moim zdaniem może tylko maskować i modelować prawdziwą naturę. Chyba, że struktura nie jest wcale istotna, a ważne jest jedynie zapewnienie platformy do odpowiedniego przetwarzana informacji kognitywnej i pamięciowej, czyli nie mózg tworzy nas, a my tworzymy mózg. (odpowiednik ego i superego)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"8. Podejrzewam, że takie badania musiały być wykonywane przynajmniej wśród naczelnych, więc — jak wyglądają podobieństwa i różnice w obrazowaniu fMRI podczas procesów myślowych tudzież w wyniku pobudzenia określonymi obrazami lub dźwiękami pomiędzy mózgiem ludzkim a innych zwierząt?"

Mimo bardzo wielu podobieństw, podejrzewam, że zastosowanie fMRI wobec szympansa (o ile jest) jest zbyt złożone na proste przełożenie na inne naczelne, jak człowiek.

 

"9. Co sprawia, że ze zbioru zaprezentowanych identycznych obiektów wybieramy jeden konkretny? (aspekt losowości wyboru) I przykładowo gdyby sprawić, że osoba zapomniałaby o wcześniejszym wyborze, to czy ponownie wybrałaby dokładnie ten sam przedmiot."

Zapomnij o 'losowości'.

 

"Więc czy wolna wola jest faktycznie bezgraniczna? Mimo, iż sugeruje Pan pełną odpowiedzialność za swoje wszystkie wybory, to przecież podczas procesu kształtowania mózgu, pewien imprinting powstał, który kreuje te najbardziej podstawowe ścieżki myślowe ..."

Zapomnij o wolnej woli.

 

Proponuję krócej:

X. Czy (jeśli tak, to w jaki sposób?) wnioski wypływające z badania efektów przecięcia spoidła wielkiego mówią cokolwiek o tym, co staramy się zawrzeć w terminologii "wolnej woli"?

 

P.S. Punkt szósty ze skreśleniem wyglądał wdzięczniej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie, podczas edycji usunęło formatowanie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...