Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Co rozwija gimnastyka mózgu?

Recommended Posts

Trening mózgu wzmacnia pamięć roboczą, ale nie inteligencję płynną, czyli zdolność dostrzegania złożonych relacji i rozwiązywania problemów (ang. fluid intelligence) - twierdzą naukowcy z Georgia Tech.

Podczas surfowania po Sieci trudno się nie natknąć na reklamę witryny obiecującej wyćwiczyć mózg, poprawić uwagę i zwiększyć iloraz inteligencji. Takie twierdzenia są szczególnie atrakcyjne dla rodziców dzieci z problemami szkolnymi - podkreśla prof. Randall Engle.

Amerykanin wyjaśnia, że silna korelacja między pojemnością pamięci roboczej (ang. working memory capacity, WMC) a inteligencją płynną sprawiła, że niektórzy zaczęli przypuszczać, iż zwiększając WMC, można także podwyższyć inteligencję płynną. To jednak zakłada, że oba konstrukty są jednym i tym samym lub że WMC stanowi bazę dla inteligencji płynnej.

Aby lepiej zrozumieć relację łączącą oba aspekty poznania, zespół Engle'a zebrał grupę 55 studentów, którzy mieli ukończyć 20-dniowy trening. Żeby mieć pewność, że ludzie pozostają zaangażowani, dodatkowo płacono im za poprawę wykonania. W jednym z wariantów eksperymentalnych (uproszczonym) studenci mieli przypominać sobie obiekty w kolejności prezentacji. W drugim (złożonym) należało zapamiętywać bodźce prezentowane w trakcie wykonywania innej czynności. Grupa kontrolna przechodziła trening wyszukiwania wzrokowego (podobnie jak inne zadania i to codziennie stawało się coraz trudniejsze).

Przed i po treningu badanych zbadano baterią testów - oceniano różne miary WMC oraz 3 dotyczące inteligencji płynnej. Okazało się, że wyłącznie u studentów z wariantu złożonego zaszedł transfer uczenia na inne zadania WMC. Żadna z grup nie wykazywała poprawy w zakresie inteligencji płynnej.

Wyniki sugerują, że studentom udało się poprawić zdolność aktualizacji i utrzymywania w pamięci informacji dotyczących zadań, pomiędzy którymi się przełączali.

Trening nie przełożył się na inteligencję płynną, bo jak wyjaśnia Engle, wysoka korelacja nie oznacza tożsamości. Wzrost i waga także są silnie związane, ale mało która racjonalnie myśląca osoba zakładałaby, że to jedna i ta sama zmienna. Gdyby to była prawda, tycie zwiększałoby wzrost, a chudnięcie prowadziłoby do kurczenia [...].

  • Downvote (-1) 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Trening mózgu wzmacnia pamięć roboczą, ale nie inteligencję płynną"

Jeszcze za szybko, na takie kategoryczne stwierdzenie, akurat po tym doświadczeniu.

Żeby za bardzo nie wchodzić w szczegóły, ponieważ proces podobny i dobrze rozpracowany, analogia do kulturystyki:

chłopaki z siłki dobrze wiedzą, że aby bicek urósł, trzeba go najpierw skatować (trening), potem dać materiał budulcowy (jakościowo nakarmić) i pozwolić odpocząć ( właśnie podczas regeneracji następuje wzrost bicka).

Tutaj mamy TYLKO trening.

Jadło i regeneracja (np sen); ponieważ notka nic o tym nie mówi, można przyjąć uśrednione wartości studenckie, czyli psie.

No i te 20 dni. Też krótko.

Dlatego, jeszcze jest nadzieja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

potrzeba matką wynalazków. bez wiedzy nie ma inteligencji. same geny nie wystarczą by dowieść geniuszu u człowieka, którego edukacja była zaniedbywana od wczesnych lat.

myślę, że aby to orzec nie trzeba marnować ani czasu ani pieniędzy. takie badania to plac zabaw.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bez wiedzy nie ma inteligencji. same geny nie wystarczą

 

Sądzisz, że taka jest teza tego artykułu?

 

myślę, że aby to orzec nie trzeba marnować ani czasu ani pieniędzy. takie badania to plac zabaw.

 

Pewnie parę osób może się zdziwić, ale sądzę, że wydane tu pieniądze mogą zaprocentować. BTW, nie były to twoje pieniądze. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...