Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Trening siłowy chroni mężczyzn przed cukrzycą

Recommended Posts

Mężczyźni, którzy regularnie - np. przez 30 min dziennie pięć razy w tygodniu - wykonują ćwiczenia siłowe mogą o 34% zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Jeśli połączą trening siłowy z ćwiczeniami dotleniającymi, np. energicznym marszem czy biegiem, ryzyko zmniejsza się aż do 59%.

Badacze z Harvardzkiej Szkoły Zdrowia Publicznego i Uniwersytetu Południowej Danii jako pierwsi oceniali wpływ treningu siłowego na zapobieganie cukrzycy typu 2. Wyniki sugerują, że ze względu na fakt, iż ćwiczenia siłowe zapewniają znaczące i niezależne od ćwiczeń aerobowych korzyści (najprawdopodobniej przez zwiększenie masy mięśniowej i zwiększenie insulinowrażliwości), mogą stanowić cenną alternatywę dla osób, które z różnych względów nie radzą sobie z tym drugimi.

Naukowcy śledzili w latach 1990-2008 losy 32002 mężczyzn, którzy brali udział w Health Professionals Follow-up Study (HPFS). Dane nt. czasu spędzanego na treningu siłowym i ćwiczeniach dotleniających pochodziły z wypełnianych co 2 lata kwestionariuszy. Zespół wziął poprawkę na dodatkową aktywność fizyczną, oglądanie telewizji, spożycie kofeiny i alkoholu, palenie, pochodzenie etniczne, rodzinną historię cukrzycy oraz szereg czynników dietetycznych. W okresie studium odnotowano 2278 nowych przypadków cukrzycy.

Amerykanie i Duńczycy skategoryzowali mężczyzn ze względu na czas poświęcany tygodniowo na trening siłowy: 1) 1-59 min, 2) 60-149 min oraz 3) co najmniej 150 min. Okazało się, że w porównaniu do grupy nieangażującej się w trening siłowy, ćwiczenia zmniejszały ryzyko cukrzycy typu 2. o, odpowiednio, 12, 25 i 34%. Ćwiczenia dotleniające także były związane z korzyściami. Dla trzech wyróżnionych wyżej kategorii ograniczały prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy o, odpowiednio, 7, 31 i 52%.

Kombinacja treningu siłowego i ćwiczeń poprawiających wydolność oddechową była najbardziej korzystna. Mężczyźni, którzy tygodniowo poświęcali po przynajmniej 150 min na każdy z tych rodzajów aktywności fizycznej, zapadali na cukrzycę typu 2. aż o 59% rzadziej.

Kolejne badania mają potwierdzić uzyskane rezultaty i ustalić, czy można je generalizować także na kobiety.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trening siłowy powyżej 60 minut w jeden dzień bardziej zaszkodzi, niż pomoże, to raz, a dwa, na pewno nie codziennie - organizm potrzebuje czasu na regenerację. Duże grupy mięśniowe potrafią się regenerować nawet 4-7 dni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A mozna wiedziec dlaczego? 5 dni amatorskich cwiczen silowych to oczywiscie bezsens, 3 w zupelnosci wystarcza nawet jesli cwiczymy kazda partie w kazdy dzien treningowy (formy FBW), ale chcetnie dowiem sie co stoi na przeszkodzie ciagniecia treningu powyzej 60min.... tylko umowmy sie, ze argument nt. kortyzolu zostawiamy teoretykom ktorzy w rekach sztangi nie mieli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zares Czy ty zdajesz sobie sprawę z tego co mówisz? Na siłowni nie ćwiczysz ciągle jednej partii mięśni to jedno, a powiedz to sportowcom, którzy spędzają dziennie w siłowni po dwie godziny + treningi.

Albo jesteś totalnym laikiem, albo po prostu wywnioskowałeś z tekstu iż ćwiczą dzień w dzień jedną i tą samą rękę po godzinę [ brak regeneracji tkanki ] i wówczas jest wpływ negatywny dość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szkoda, że nie podano intensywności treningu. 50 minutowy trening z obciążeniem 90-100% CM nie równa się 120 min treningowi z obciążeniem 50-60%. Zupełnie inna odpowiedź hormonalna i zaangażowanie włókien mięśniowych. Wraz ze wzrostem obciążenia (tętna oraz pułapu tlenowego) organizm produkuje więcej kwasu mlekowego. Im więcej powstanie kwasu mlekowego – tym organizm wyrzuca większe ilości testosteronu, hormonu wzrostu, adrenaliny, noradrenaliny, glukagonu oraz zmniejsza się ilość insuliny. To z kolei oznacza większe spalanie tłuszczu i mniejszy %bf. A wiadomo, że im mniej tkanki tłuszczowej, tym większa wrażliwość insulinowa. Sam czas trwania treningu mówi niewiele.

  • Upvote (+1) 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wgłębiałem się w temat, dlaczego trening siłowy powyżej 60 minut gorzej wpływa na wyniki, ale wiem to i z własnego doświadczenia, jak i innych. Wystarczy poczytać fora kulturystyczne i każdy Ci napisze, że lepsze wyniki miał, gdy ćwiczył 60, ew. 90 minut intensywnie, niż 120minut.

 

Możecie sami spróbować ćwiczyć 2h 5x w tygodniu i zobaczymy po jakim czasie się przetrenujecie. Nie było w artykule mowy o żadnej suplementacji, więc to pomijam. Np. z aminokwasami BCAA pomiędzy pierwszą godziną, a drugą można by już pomyśleć o takim treningu, ale po co się tak przetrenowywać, skoro lepszy wynik i bez ryzyka można osiągnąć przez intensywny trening 60min 3x w tygodniu? Dlaczego tak jest, po części wyjaśnił Mahler.

Więcej nie znaczy lepiej. Po pewnym czasie organizm po prostu by się zbuntował i progres zatrzymałby się w miejscu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie wgłębiałem się w temat, dlaczego trening siłowy powyżej 60 minut gorzej wpływa na wyniki, ale wiem to i z własnego doświadczenia, jak i innych. Wystarczy poczytać fora kulturystyczne i każdy Ci napisze, że lepsze wyniki miał, gdy ćwiczył 60, ew. 90 minut intensywnie, niż 120minut.

Wyraźnie mylisz trening i kulturystykę, czyli dość wyrafinowaną, ale jednak formę hodowli, która ze zdrowiem ma niewiele wspólnego.

 

W ramach ćwiczeń z czytania ze zrozumieniem zwracam też uwagę, że w badaniu mówiono o czasie treningu w ujęciu tygodniowym, a nie dziennym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...