Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Archeolodzy odsłonili katapultę dla bombowców z czasów II wojny światowej

Rekomendowane odpowiedzi

Podczas prac archeologicznych prowadzonych przy okazji rozbudowy Harwell Science and Innovation Campus w hrabstwie Oxfordshire w Anglii odsłonięto pozostałości eksperymentalnej katapulty dla bombowców z czasów II wojny światowej. Specjaliści z MOLA (Museum of London Archaeology) przygotowali nawet model 3D, który pozwala naukowcom i pasjonatom eksplorować konstrukcję. Urządzenie nigdy nie wysłało w powietrze żadnego samolotu i szybko zostało porzucone. Teraz, dzięki wykopaliskom, możemy poznać szczegóły prototypu.

Projektowanie katapulty rozpoczęto w 1935 roku, a trzy lata później w Harwell ruszyły prace konstrukcyjne. Royal Aircraft Establishment (RAE) Mark III Catapult miała pomóc wzbić się samolotom w powietrze z krótszego pasa startowego i z większą ilością paliwa.

Centralną częścią struktury była platforma obrotowa, pozwalająca ustawić bombowiec na jednym z dwóch 82-m betonowych pasów startowych. Samolot przyczepiano do znajdującego się poniżej tłoka. Pod platformą ukryto 12 silników lotniczych Rolls-Royce Kestrel, które kompresowały powietrze napędzające tłok. Ten miał gwałtownie nadawać samolotowi przyspieszenie, wyrzucając go w powietrze.

Realizacja eksperymentu napotkała na parę problemów. Po pierwsze, silniki szybko się zużywały. Po drugie, konstrukcja nie pasowała do typu samolotów, jakie miała obsługiwać. Niewykorzystana w praktyce katapulta została w końcu porzucona. Mechanizm rozmontowano, konstrukcję zasypano, a do 1941 przez jedną z „odnóg” poprowadzono zwykły pas startowy. Projekt nie przepadł jednak całkowicie. Zdobyte przy nim doświadczenia przydały się podczas tworzenia CAM (ang. catapult armed ship), statków handlowych wyposażonych w katapultę lotniczą, co miało zapewnić ochronę alianckim konwojom.

Niedawno archeolodzy odsłonili betonowe pozostałości katapulty. O jej istnieniu wiedziano co prawda z dokumentów historycznych, ale dopiero dzięki tym pracom można było poznać wszelkie detale. Ta fascynująca struktura przypomina nam o okresie wzmożonych działań eksperymentalno-wynalazczych w międzywojniu i u progu II wojny światowej. Zasadniczo odnotowanie położenia i wyglądu każdego centymetra służy zachowaniu opisu katapulty dla przyszłych pokoleń - podkreśla Susan Porter z MOLA. Na podstawie fotografii oraz badań odsłoniętej struktury powstał trójwymiarowy cyfrowy model urządzenia.

Podczas wykopalisk znaleziono też pozostałości późniejszego pasa startowego, w tym oświetlające go reflektory oraz miejsce, w którym znajdowało się stanowisko działa przeciwlotniczego (o jego istnieniu wcześniej nie wiedziano, musiało zostać zbudowane między 1941 a 1945 r.).

Historyczna katapulta zostanie w najbliższym czasie całkowicie rozebrana, by umożliwić dalsze prace nad rozbudową Harwell Science and Innovation Campus.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Któraś tania linia lotnicza podchwyci pomysł?

W dniu 19.10.2023 o 17:23, KopalniaWiedzy.pl napisał:

miała pomóc wzbić się samolotom w powietrze z krótszego pasa startowego i z większą ilością paliwa.

No same zalety. Lekkie przeciążenia przy starcie, ale to pryszcz przy ewentualnej redukcji kosztów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...