Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Florencja: w sekretnej klatce schodowej Palazzo Vecchio odkryto freski z połowy XVI w.

Rekomendowane odpowiedzi

Podczas prac konserwatorsko-restauratorskich obejmujących sufit i ściany nieużywanej sekretnej klatki schodowej w Palazzo Vecchio odkryto freski z połowy XVI w. Reprezentują one groteskę.

Z zachowanych dokumentów wynika, że tajną klatkę schodową zbudowano jako drogę ewakuacyjną dla Kosmy I Medyceusza i jego żony Eleonory z Toledo. Wiodła ona z Terrazzo di Saturno do Via dei Leoni.

Prace prowadzone przez konserwatorów i techników z Servizio Belle Arti del Comune di Firenze trwają już od paru miesięcy. Ponieważ istnieje ryzyko miejscowego odwarstwienia tynku, specjaliści stabilizują i niekiedy odtwarzają fragmenty odsłoniętych malowideł.

Po zakończeniu remontu klatka schodowa stanie się częścią systemu ewakuacyjnego budynku; tym samym zostanie przywrócona jej pierwotna funkcja.

Palazzo Vecchio to najważniejszy historyczny budynek administracji Florencji. W XIV wieku był siedzibą władz Republiki Florenckiej, a następnie centrum władzy Medyceuszy. W latach 1865–1871 swoją siedzibę miała tam Izba Deputowanych Królestwa Italii, a od 1872 roku budynek pełni rolę miejskiego ratusza. Palazzo Vecchio był budowany w latach 1298–1314, a za jego kształt architektoniczny odpowiada Arnolfo di Cambio. W XVI wieku jego wnętrze zostało niemal całkowicie przeorganizowane i na nowo udekorowane przez Giorgia Vasariego. Pałac zdobiły jedne z najwspanialszych dzieł renesansowej rzeźby: „Judyta i Holofernes” Donatella, „Herkules i Kakus” Bandinellego czy „Dawid” Michała Anioła.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • przez KopalniaWiedzy.pl
      Sufity w górnym kościele Bazyliki św. Franciszka w Asyżu zostały w czasie malowania fresków pokryte krowim mlekiem. Malowidła powstawały w XIII wieku.
      Do niespodziewanego odkrycia doszło podczas analizy chemicznej fragmentów, które odkruszyły się po trzęsieniu ziemi w 1997 roku. Gdy roztrzaskane pod wpływem wstrząsów freski spadły na podłogę, wszyscy myśleli, że to ich koniec. Na szczęście tak się nie stało, a samą Bazylikę wpisano w 2000 roku na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
      Bazylika składa się z dwóch kościołów: dolnego i górnego. Malowidła w pierwszym stworzyli Giotto i Simone Martini, a w drugim Giotto oraz Cimabue.
      W nawie głównej kościoła górnego można podziwiać przedstawienia figuralne z Matką Boską i czterema doktorami Kościoła: świętymi Ambrożym, Augustynem, Grzegorzem i Hieronimem. Podczas trzęsienia sprzed 12 lat fresk z Hieronimem autorstwa Giotta rozpadł się na 40 tysięcy kawałków. Ich składanie zakończono dopiero w 2002 roku. Stworzony przez Cimabue wizerunek świętego Mateusza pokruszył się w jeszcze większym stopniu, bo na 120 tys. elementów. To dlatego prace rekonstrukcyjne potrwały do 2005 r.
      Skoro freski dostarczono nam w postaci wielu maluteńkich kawałków, pomyśleliśmy, że warto je zbadać – opowiada Piero Pucci, profesor biochemii z Uniwersytetu w Neapolu. Bez wątpienia znajdowały się w nich białka mleka. Mimo że fragmenty podniesiono z ziemi, byliśmy w stanie wyeliminować wpływ ewentualnego zanieczyszczenia. Jesteśmy absolutnie pewni uzyskanych wyników – możemy powiedzieć, że Giotto używał krowiego mleka jako materiału spajającego freski.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...