Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Układy GDDR5 już w przyszłym roku

Recommended Posts

Firma analityczna DRAMeXchange, specjalizująca się w badaniu rynku pamięci, opublikowała swój raport dotyczący rozwoju układów GDDR. Zauważono w nim, że pojawienie się na rynku Xboxa 360 oraz premiera PlayStation 3, która ma wkrótce nastąpić, przyczyniły się do rozwoju rynku układów pamięci graficznych.

Zwiększone zainteresowanie tego typu kośćmi będzie miało miejsce również w 2007 roku w związku z premierą systemu Windows Vista. Ponadto na rynek trafia coraz więcej bardzo wydajnych notebooków, które tworzone są z myślą o graczach, a to z kolei również przyczynia się do rozwoju pamięci GDDR.

Już w tej chwili Samsung i Hynix przygotowały układy GDDR4 na potrzeby ATI i Nvidii. Pierwsza karta graficzna wykorzystująca tego typu kości to model z GPU ATI Radeon X1950XTX ze 1100-megahercowymi pamięciami Samsunga. Jej rynkowa premiera wyznacza jednocześnie początek rynkowej obecności układów GDDR4. Natomiast już w przyszłym roku będziemy świadkami debiutu układów GDDR5. Obecnie są one w fazie projektowej, a ich pierwsze próbki zostaną dostarczone wytwórcom kości graficznych w połowie przyszłego roku.

DRAMeXchange zauważa, że pomimo dużego popytu na układy GDDR pewnym zagrożeniem dla nich są zintegrowane rdzenie graficzne (IGP). Stają się one coraz bardziej popularne na rynku najtańszych komputerów, tym bardziej, że charakteryzują się coraz lepszą wydajnością, dorównując tanim kartom graficznym. Zintegrowane rdzenie nie wykorzystują osobnej pamięci, dlatego, zdaniem DRAMeXchange, przetrwanie GDDR na rynku tanich komputerów stoi pod znakiem zapytania.

Co prawda ATI ma w swojej ofercie IGP korzystający z osobnych kości pamięci, jednak kierowany jest on na nieliczne rynki i nie zmienia ogólnej sytuacji.

 

GDDR

GDDR2

GDDR3

GDDR4

Nvidia
ATI
maksymalna częstotliwość taktowania
200 MHz
500 MHz
900 MHz
1,2 GHz
1,4 GHz
konfiguracja
4M x 32
4M x 32
8M x 32
8M x 32
16M x 32
odczyt wyprzedzający (prefetch)
2n
4n
4n
4n
8n
interfejs
SSTL-2
SSTL-18
POD-18
POD-15
POD-15
liczba slotów
4
4
4
8
8
napięcie
2,5
2,5
1,8
1,8
1,8
adresowanie
pojedyncze
pojedyncze
pojedyncze
pojedyncze
podwójne
podwójne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest 15nm

Tylko dlaczego układay GDDR I DDR GPU są zawszew tyle za CPU przecież zawsze jesli mamy proces technologiczny dany to wszystko powinno być w tym samym procesie technologicznym.

Mam tylko nadźieję że GDDR5 i DDR4 oraz GPU bęndą wykonane w technologji 45nm tak jak P4 965 EE zapowiadane na 1Q 2007

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest FF 3.0 i Opera 10.0 + TOR

GDDR5 bendą posiadały 2.2GHz i 2,5GHz oraz 45nm jest tylko jeden minus ilość GDDR5 jak i obecnych nie przekracza 512MB a powinna wynosić ok 4-6GB GDDR5 oraz kilka(4) wielordzeniowych GPU.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest CANIS

GDDR5 napewno przekroczą 3.2GHz skoro GDDR4 mają mieć 3.2GHz(Samsung) powinni raczej skupić się na taktowaniu GPU do poziomu co najmniej 2.5-3.2GHz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By KopalniaWiedzy.pl
      Firma NVIDIA zaprezentowała wczoraj procesor NVIDIA Tegra 3, rozpoczynając erę czterordzeniowych urządzeń przenośnych o wydajności porównywalnej z komputerami PC, cechujących się dłuższym czasem pracy na baterii i większą wygodą użytkowania. Pierwszym tabletem na świecie z czterordzeniowym procesorem Tegra 3 jest Eee Pad Transformer Prime firmy ASUS.
      Procesor Tegra 3, znany wcześniej pod nazwą kodową „Projekt Kal-El," osiąga trzykrotnie wyższą wydajność od procesora Tegra 2, a także cechuje się mniejszym nawet o 61 procent poborem energii. Dzięki temu urządzenia oparte na tym procesorze są w stanie odtwarzać materiały wideo w wysokiej rozdzielczości (HD) przez 12 godzin na jednym ładowaniu akumulatora.
      W procesorze Tegra 3 zaimplementowano nową, opatentowaną technologię zmiennego, symetrycznego przetwarzania wielowątkowego (ang. vSMP - Variable Symmetric Multiprocessing). vSMP zakłada wykorzystanie piątego „towarzyszącego" procesora, który został zaprojektowany do zadań niewymagających znacznej mocy obliczeniowej i cechuje się niewielkim poborem energii. Cztery główne rdzenie zostały specjalnie zaprojektowane do pracy z zadaniami wymagającymi wysokiej wydajności i na ogół pobierają mniej energii od procesorów dwurdzeniowych.
      Podczas wykonywania zadań wymagających mniejszego zużycia energii, takich jak słuchanie muzyki, odtwarzanie filmów lub aktualizowanie danych w tle, procesor Tegra 3 wyłącza cztery wysokowydajne rdzenie i pracuje wyłącznie na rdzeniu towarzyszącym. I odwrotnie - podczas realizacji zadań wymagających wysokiej wydajności, takich jak przeglądanie stron internetowych, pracy wielozadaniowej i gier, procesor Tegra 3 wyłącza rdzeń towarzyszący.
    • By KopalniaWiedzy.pl
      Nvidia prawdopodobnie o rok opóźni premierę układów wykonanych w technologii 28 oraz 22/20 nanometrów. Dwudziestoośmionanometrowy Kepler miał zadebiutować w bieżącym roku, a układ Maxwell wykonany w technologii 22 lub 20 nanometrów miał pojawić się w roku 2013. Z nieoficjalnych informacji wynika, że układy zadebiutują w roku 2012 i 2014.
      Przyczyną opóźnienia są problemy, jakie ma TSMC - zleceniobiorca Nvidii - z wdrażaniem kolejnych kroków technologicznych.
      To nie pierwsze problemy TSMC. Producent w 2009 roku miał trudności z wdrażaniem technologii 40 nanometrów, przez co opóźniły się premiery układu Ferii Nvidii oraz 40-nanometrowych procesorów AMD.
      Początkowo firma TSMC przewidywała, że w roku 2011 wdroży w jednej ze swoich fabryk technologię 28 nanometrów, a w roku 2012 rozpocznie pilotażową komercyjną produkcję układów 20-nanometrowych.
    • By KopalniaWiedzy.pl
      NVIDIA informuje, że Moskiewski Uniwersytet Państwowy rozbuduje swój superkomputer Łomonosow o 1554 układy GPU Tesla X2070. Dzięki temu maksymalna wydajność Łomonosowa ma osiągnąć 1,3 petaflopsa. Tym samym rosyjski superkomputer mógłby trafić do pierwszej dziesiątki najpotężniejszych maszyn na świecie.
      „Rozbudowany system łączy w sobie 1554 układy NVIDIA Tesla X2070 z identyczną liczbą czterordzeniowych CPU, dzięki czemu jego maksymalna moc obliczeniowawyniesie 1,3 petaflopsa, co uczyni go numerem 1 w Rosji i jednym z najszybszych systemów na świecie. System używany jest do badań wymagających intensywnych obliczeń, takich jak zmiany klimatyczne, modelowanie oceanów, formowanie się galaktyk" - czytamy w oświadczeniu NVIDII.
    • By KopalniaWiedzy.pl
      Nvidia opublikowała wideo pokazyjące prototypową grę Glowball, która ma być prezentacją możliwości czterordzeniowego procesora Kal-El dla urządzeń przenośnych. W grze, która korzysta z akcelerometra, sterujemy świecącą kulą za pomocą ruchów urządzenia. To wszystko jest symulowane w czasie rzeczywistym. Nie korzystamy z wcześniej przygotowywanych animacji - dowiadujemy się z wideo.
      Gra działa bardzo płynnie, chociaż z prezentowanego filmu nie dowiemy się, ile czasu mija pomiędzy poruszeniem urządzenia, a reakcją kuli.
      Na wideo widzimy, co dzieje się po przełączeniu trybu gry tak, by korzystała ona z dwóch, a nie czterech, rdzeni. Z gry praktycznie nie można korzystać.
      Nvidia zapewnia, że gdy Kal-El trafi do rąk użytkowników, będzie jeszcze bardziej wydajny. To układ prototypowy. Te, które trafią do produkcji będą o 25-30 procent szybsze - stwierdzono na filmie.
      Producenci procesorów mobilnych muszą mierzyć się z poważnym wyzwaniem. Użytkownicy smartfonów czy tabletów chętnie sięgają po gry komputerowe i chcą, by działały one równie płynnie i miały podobne możliwości, jak gry znane im z pecetów. Jednocześnie jednak wymagają, by obsługujące je procesory nie zużywały zbyt dużo energii i nie wyczerpywały baterii po kilku godzinach.
      Kal-El ma pojawić się na rynku jeszcze w bieżącym roku.
       
      http://www.youtube.com/watch?v=eBvaDtshLY8
    • By KopalniaWiedzy.pl
      Nvidia zaprezentowała swój pierwszy GPU z rodziny GeForce 500M przeznaczony dla graczy korzystających z notebooków.
      Procesor GeForce GTX 560M zapewnia rozdzielczość 1080p i jest kompatybilny z bibliotekami DirectX11 oraz korzysta z technologii Optimus. Technologia ta przedłuża czas pracy na bateriach, wyłączając i włączając w razie potrzeby procesor graficzny.
      Układ 560M korzysta z tej samej platformy co desktopowy GeForce GTS TXS 550 Ti. Procesor wyposażono w 192 rdzenie CUDA, pracuje z szyną pamięci do 192 bitów. Rdzenie taktowane są zegarem o częstotliwości 775 MHz, a shadery - 1550 MHz. Układ współpracuje z kośćmi pamiędi GDDR5 taktowanymi 2,5-gigahercowym zegarem. Całość jest o okoł0o 15% bardziej wydajna niż układ GTX 460M.
      Zaprezentowano też układ GeForce GT 520MX, który powstał z myślą o lżejszych, mniej wydajnych maszynach. Kość ta współpracuje z 64-bitową szyną pamięci, wyposażona jest w 48 rdzeni CUDA. Wykorzystuje ona pamięci DDR3 i jest taktowana 900-megahercowym zegarem.
      Układ GeForce GTX 560M znajdziemy w notebookach Toshiby, Alienware'a, ASUSA i MSI.
×
×
  • Create New...