Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

U nastolatków z cukrzycą typu 2. występują zmiany dot. istoty szarej

Rekomendowane odpowiedzi

U nastolatków z cukrzycą typu 2. występują zmiany w ogólnej objętości substancji szarej, a także zmiany w ilości substancji szarej w regionach powiązanych z widzeniem i słyszeniem, pamięcią, emocjami, mową, podejmowaniem decyzji oraz samokontrolą.

Naukowcy z Centrum Medycznego Szpitala Dziecięcego w Cincinnati odkryli, że w 6 regionach znajduje się znacząco mniej istoty szarej, a w 3 znacząco więcej. Natrafili też na związek między zmniejszoną ilości istoty szarej w mózgu i zdolnością do wymawiania i analizowania nieznanych słów.

Wcześniejsze badania sugerowały, że u młodych osób z cukrzycą typu 2. występują zmiany w budowie mózgu. W porównaniu do rówieśników, typowe są także słabsze wyniki funkcjonowania poznawczego. Dotąd nie oceniano [jednak] kompleksowo ogólnej i regionalnej objętości mózgu. Zależało nam również na sprawdzeniu, czy zaobserwowane zjawiska wyjaśniają słabsze wyniki - wyjaśnia dr Amy Sanghavi Shah.

Amerykanie porównywali 20 nastolatków z cukrzycą typu 2. z grupą 20 zdrowych osób w podobnym wieku (dopasowywano też rasę i płeć). Wszystkich poddano rezonansowi magnetycznemu w wysokiej rozdzielczości. W żadnej z grup nie występowały zaburzenia neurologiczne czy psychologiczne. Nie było też nieprawidłowości w wykonywanych wcześniej MRI.

Nasze wyniki nie pokazują związku przyczynowo-skutkowego. Nie wiemy, czy zaobserwowane zmiany są bezpośrednim skutkiem cukrzycy, ale badania dorosłych z dłużej trwającą cukrzycą typu 2. także pokazują zmiany w objętości mózgu i unaczynieniu oraz pogorszenie funkcjonowania poznawczego [...] - dodaje dr Jacob Redel.

W przyszłości naukowcy chcą przeprowadzić kolejne badanie z dodatkową grupą otyłych osób bez cukrzycy. Planują także powiększenie próby. W ten sposób będzie można ustalić, czy zaobserwowane zmiany są związane z otyłością, czy raczej z wysokim poziomem cukru we krwi i sprawdzić, czy różnice w objętości mózgu wpływają też na inne funkcje poznawcze, np. pamięć.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...