Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Dietetyczne kształtowanie snu

Recommended Posts

Waga i dieta wpływają na czas spędzany w różnych fazach/etapach snu.

W ramach studium 36 zdrowych dorosłych spędzało 2 kolejne noce w Szpitalu Uniwersytetu Pensylwanii. Drugiej nocy wykonywano im badanie polisomnograficzne. Skład ciała oraz spoczynkowy wydatek energii (ang. resting energy expenditure, REE) oceniano rano po pierwszej nocy. Każdego dnia mierzono spożycie pokarmów i napojów.

Okazało się, że w porównaniu do badanych z prawidłową wagą, dorośli z nadwagą spędzali dłuższy czas w fazie snu REM (snu paradoksalnego).

Naukowcy zauważyli także, że większe spożycie białka przepowiadało 1) skrócenie etapu 2. snu wolnofalowego (NREM), dla którego typowe jest zniesienie świadomości i lekkie obniżenie temperatury, i 2) wydłużenie snu REM.

Nasze badanie uzupełnia wiedzę nt. wpływu stylu życia na jakość naszego snu w kulturze narastającej presji na podtrzymanie produktywności - podkreśla dr Andrea M. Spaeth.

W 2013 r. ta sama grupa badaczy odkryła, że osoby, które późno chodzą spać i wykazują chroniczny niedobór snu, są bardziej podatne na tycie w wyniku zwiększonego spożycia kalorii w nocy. W 2015 r. naukowcy ci ustalili, że jedzenie mniej w późnych godzinach nocnych pomaga zwalczyć towarzyszące niedoborowi snu deficyty koncentracji uwagi i czujności.

W przyszłości zespół Spaeth zamierza ustalić, czy zmiana spożycia białek zmienia czas trwania snu REM i znaleźć mechanizmy biologiczne leżące u podłoża tej korelacji.


« powrót do artykułu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...