Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Borówki i czerwone wino zmniejszają ryzyko zaburzeń erekcji

Recommended Posts

Spożywanie pokarmów i napojów bogatych we flawonoidy wiąże się ze spadkiem ryzyka zaburzeń erekcji, zwłaszcza u mężczyzn w wieku poniżej 70 lat.

Spośród różnych flawonoidów najskuteczniejsze okazały się antocyjany, które występują w borówkach, jeżynach czy czarnej porzeczce, flawanony z cytrusów i flawony ze szpinaku czy kalafiora.

Badanie zespołu z Uniwersytetu Wschodniej Anglii i Uniwersytetu Harvarda wykazało, że dieta bogata we flawonoidy jest dla prawidłowych erekcji tak samo dobra jak żwawe maszerowanie do 5 godzin tygodniowo.

Autorzy publikacji z American Journal of Clinical Nutrition ustalili także, że wyższe ogólne spożycie owoców koreluje z niższym o 14% ryzykiem zaburzeń erekcji. Łącząc pokarmy bogate we flawonoidy z ćwiczeniami, można zmniejszyć ryzyko nawet o 21%.

Badaliśmy 6 głównych rodzajów często spożywanych flawonoidów i odkryliśmy, że szczególnie korzystne są [...] antocyjany, flawanony i flawony. Mężczyźni, którzy regularnie spożywali produkty obfitujące w te związki, 10% rzadziej cierpieli na zaburzenia erekcji. W kategoriach ilościowych mówimy o zaledwie kilku porcjach tygodniowo - opowiada prof. Aedin Cassidy z Uniwersytetu Wschodniej Anglii.

Brytyjsko-amerykańskie badanie populacyjne objęło mężczyzn w średnim wieku (uczestników Health Professionals Follow-Up Study). Co cztery lata zbierano dane nt. diety oraz proszono o ocenę zdolności wywołania i potrzymania erekcji.

Okazało się, że w 10-letnim okresie obserwacyjnym problemy z erekcją wystąpiły u 35,6%. Były one znacznie rzadsze w grupie spożywającej dużo antocyjanów, flawanonów i flawonów (najniższe zaś w grupie łączącej dietę o takim składzie z ruchem).

Podczas analiz naukowcy wzięli pod uwagę cały szereg czynników, w tym wagę, aktywność fizyczną, ilość spożywanej kofeiny, a także ewentualne palenie. Badanie ograniczono do mężczyzn cieszących się dobrym zdrowiem ogólnym.

Najważniejszymi źródłami antocyjanów, flawanonów i flawonów w amerykańskiej [czy szerzej - zachodniej] diecie są truskawki, borówki, czerwone wino, jabłka, gruszki i cytrusy.

Zaburzenia erekcji to często wczesna wskazówka zaburzeń naczyniowych [...]. Mężczyźni z zaburzeniami erekcji są silnie motywowani do podejmowania zdrowszych decyzji odnośnie do stylu życia: większej ilości ćwiczeń i zdrowszej diety, co w dłuższej perspektywie czasowej stanowi także sporą korzyść dla ich zdrowia sercowo-naczyniowego - podsumowuje dr Eric Rimm z Uniwersytetu Harvarda.


« powrót do artykułu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...