Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Dieta śródziemnomorska chroni przed przewlekłą niewydolnością nerek

Recommended Posts

Dieta śródziemnomorska chroni przed przewlekłą niewydolnością nerek (PNN).

Choć specjalistom udało się poczynić znaczne postępy w zakresie zabezpieczania przed przewlekłą niewydolnością nerek i jej rozwojem (wystarczy wspomnieć o walce z czynnikami ryzyka, np. nadciśnieniem i cukrzycą), u wielu osób funkcja nerek nadal pogarsza się z wiekiem. Mając to na uwadze, dr Minesh Khatri z Centrum Medycznego Uniwersytetu Columbii zaczął się zastanawiać, czy można sobie zapewnić dodatkowe korzyści, stosując odpowiednią dietę.

Coraz więcej dowodów świadczy o tym, że choroba nerek wiąże się ze złą dietą, ale nie wiadomo, czy korzyści wynikające z diety śródziemnomorskiej rozciągają się także na stan zdrowia nerek. Dieta śródziemnomorska opiera się na zwiększonym spożyciu owoców, warzyw, ryb oraz zdrowych tłuszczów i jednoczesnym ograniczaniu konsumpcji czerwonego mięsa, pokarmów przetworzonych i słodyczy.

Analiza danych 900 osób, których losy śledzono przez niemal 7 lat, wykazała, że każdemu 1-punktowemu wzrostowi wskaźnika Mediterranean diet score, który pozwala ocenić stopień przestrzegania diety śródziemnomorskiej, towarzyszyło aż 17-proc. zmniejszenie ryzyka przewlekłej niewydolności nerek.

Wzorce dietetyczne blisko przypominające dietę śródziemnomorską (wynik ≥5) oznaczały spadek ryzyka PNN i szybkiego pogorszenia funkcji nerek o, odpowiednio, 50 i 42%.


« powrót do artykułu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właściwe odżywianie W celu przywrócenia zdrowia należy zapewnić ciału zasadowość, poskromić drobnoustroje i ich mykotoksyny generujące kwaśne środowisko. Aby zachować zrównoważone pH krwi powinniśmy stosować dietę zawierającą 70% - 80% produktów zasadowych, w tym połowę z nich powinno się jeść na surowo. Im bardziej zasadowa jest twoja dieta tym szybciej poprawi się twoje zdrowie. Co jeść zatem? Warzywa, powinny zajmować centralne miejsce w twojej diecie, pokrywać większą część talerza. Dostarczają witamin, mikroelementów, włókien, chlorofilu, emzymów, soli zasadowych. Większość warzyw powinna być zielona.

Edited by pogo
Usunięcie ewidentnej reklamy i zbędnego formatowania tekstu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...