Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
k0mandos

Matematyka

Rekomendowane odpowiedzi

Mam problem z interpretacją matematyczną.

http://hep.fuw.edu.pl/u/zarnecki/fizyka04/wyklad21.pdf

 

strona 15

 

Skąd bierze się, że d=R*fi ? Z żadnego trójkąta, przybliżając sin fi do fi mi to nie wychodzi. Jedyne moje przypuszczenie, to, że długość d jest dla małych kątów przybliżona do długości tego kawałka łuku pod nią. Dobrze kombinuje?

 

Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam problem z interpretacją matematyczną.

http://hep.fuw.edu.pl/u/zarnecki/fizyka04/wyklad21.pdf

 

strona 15

 

Skąd bierze się, że d=R*fi ? Z żadnego trójkąta, przybliżając sin fi do fi mi to nie wychodzi. Jedyne moje przypuszczenie, to, że długość d jest dla małych kątów przybliżona do długości tego kawałka łuku pod nią. Dobrze kombinuje?

 

Pozdrawiam

 

to sie bieze z tangensa a konkretnie sinfi/cosfi sinfi=fi a cosfi= w przyblizeniu 1.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie, już dawno do tego doszedłem. d jest długością łuku, ponieważ sześcian nie ślizga się po półkuli, czyli tak jakby przetacza się po tym łuku. Ogólnie kiepskie zadanie jak na OF, część fizyczną zawarłem w jednym zdaniu na 3 strony A4 rozwiązania.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość macintosh

Pociąg elektryczny o masie 160t przejechał drogę 140m wzdłuż wznoszącego się pod kątem 30o toru z przypieszeniem 1,5m/s2 . Efektywny współczynnik tarcia wynosi 0.05. Ile wynosi praca jaka wykonał silnik tego pociągu? Wynik w [MJ]

 

Zawsze mi źle wychodzi. Jak to zrobić?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Praca to iloczyn skalarny wektora siły i przemieszczenia.

Szukasz wektorów siły zgodnych kierunkiem z przemieszczeniem, wtedy cos 0 = 1

Jak pociąg jedzie pod górę to siła która go ciągnie to F. Siła tarcia to mg*cos(alfa)*t gdzie alfa=30 a t=0.05

jest jeszcze sila działająca w poziomie ciągnąc pociąg w dól, równa mgsin(alfa)

druga zasada dynamiki newtona:

F=ma -> a=F/m => a=(F-mgcos(alfa)t-mgsin(afla))/m - stąd wyliczasz F

 

wiec W=F*s [brawo]

 

mi wychodzi tak (robię a pamięci więc mogę się walnąć):

am=F-mgcosalfat-mgsinalfa

F=m(a+gcos(alfa)t+gsin(alfa))

F=160*10^3[1,5+10*0,05*sqrt(3)*1/2 + 10*1/2]=160*10^3[1,5 + 0,25*sqrt(3) + 5]=160*10^3[6,5+0,25*sqrt(3)] okolo 1120*10^3

 

W=140*1120*10^3=156800000 J=156,8 MJ

dobrze?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość macintosh

W=140*1120*10^3=156800000 J=156,8 MJ

dobrze?

Bardzo dobrze! Zgodnie z wynikiem w odpowiedzi na którą patrzę. Dokładnie to 155,2 - ale to jakiś drobny błąd przybliżenia.

Ja siłę sumowałem tak:

F=m(g+acos(alfa)t+asin(alfa)+fg) - jeszcze nie rozumiem czemu jest do bani. Ale główkuje.

Bardzo Ci dziękuję za pomoc :D

Właśnie dostałeś 2/20 pktów na e-sprawdzianie(dla SKP) i rozwiązałeś najtrudniejsze zadanie.

(to zadanie wziąłem z "e-sprawdzianu ćwiczebnego" - zadania na kole niewiele odbiegają)

 

(gdyby był to e-sprawdzian dostałbyś 0pkt, bo wynik nie jest dokładny - ale w zadaniu, bodajże, były określone przybliżenia dla tego zadania - zadania można też reklamować u prowadzącego ćwiczenia)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

(gdyby był to e-sprawdzian dostałbyś 0pkt, bo wynik nie jest dokładny - ale w zadaniu, bodajże, były określone przybliżenia dla tego zadania - zadania można też reklamować u prowadzącego ćwiczenia)

Gdyby to był e-sprawdzian to nie liczyłbym w okienku pisania postu na KW ;D

 

Co do Twojego wzorku, co to jest a?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość macintosh

Co do Twojego wzorku, co to jest a?

1,5m/s2 :-\

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

1,5m/s2 :-\

Hm. Nie wiem skąd wziąłeś to fg przede wszystkim. Jak wymnożysz przez m, to dostaniesz mfg - a co to jest? Bo tarcie liczysz od siły NACISKU=mgsin(alfa) - składowa prostopadła do podłoża.

 

Niepotrzebnie rozpisujesz to jako przyspieszenia od razu - najpierw warto rozważyć siły w kierunku ruchu, policzyć wypadkową, a potem brać się za II zasadę dynamiki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gość macintosh

Hm. Nie wiem skąd wziąłeś to fg przede wszystkim.

Bo wg mnie(wtedy) działały takie siły:

ciążenia

tarcia(fg bez modyfikatora trygonometrycznego)

gdy opisałem siłę ciążenia(dosyć nieelegancko)

- dodałem jeszcze składowe tej siły(w poziomie i pionie - myślałem ::D )

 

Niewidziałem jak praca jest skierowana, ale teraz nie mam z takimi problemami kłopotu - pomogłeś mi :) , teraz widzę to swobodniej i naturalnie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Suma kwadratow mprzeciwprostokatnych nie moze sie rownac twierdzeniu Talesa i Pitagorasa jezeli jest podwazona przez podstawowy system wartosci w danym spoleczenstwie na lamany wzor kawuszczyna dzielony przez igrek pierwiastkow lamany na cztery wzory pierwiastkowe wyciagniete z sinosoidy!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Suma kwadratow mprzeciwprostokatnych nie moze sie rownac twierdzeniu Talesa i Pitagorasa jezeli jest podwazona przez podstawowy system wartosci w danym spoleczenstwie na lamany wzor kawuszczyna dzielony przez igrek pierwiastkow lamany na cztery wzory pierwiastkowe wyciagniete z sinosoidy!

        /\

        ||

        \/

"Nie potrafię dodawać"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To widać też zapomnieli o znaku równoważności. Nie wysilaj już się, ignore.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...