Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy

Rekomendowane odpowiedzi

W sierpniu br. w ramach projektu „Wraki Zalewu Szczecińskiego 2022” zlokalizowano wrak samolotu. Po przeanalizowaniu dostępnych dokumentów, a także informacji dot. katastrofy samolotu B-17G o numerze płatowca 44-8046 miejsce prac wytypowali pracownicy Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.

Projekt „Wraki Zalewu Szczecińskiego 2022” jest realizowany przez Muzeum Oręża Polskiego, Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu, Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza, firmę Escort Technology i Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service, we współpracy z Katedrą Medycyny Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego i Muzeum Obozów Jenieckich.

Statek pomiarowy ECHO 2 firmy Escort odkrył wrak samolotu nieopodal miejsca, gdzie Urząd Morski w Szczecinie wydobył podczas inwestycji „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m” elementy amerykańskiego bombowca B-17. Wiele wskazuje więc na to, że właśnie znaleziono jego kolejne pozostałości.

Pracami badawczymi kierował Aleksander Ostasz, dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, rzeczoznawca ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu. W skład zespołu wchodzili pracownicy firmy Escort Technology (Adam Kudynowski, Kamil Cybulski, Marcin Matysiak, Paulina Sopek, Paweł Mikołajewski i Tomasz Jankowski), a także dr hab. n. med. Andrzej Ossowski z Katedry Medycyny Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie i fotograf Maciej Papke.

Statek pomiarowy ECHO 2

Zaawansowana jednostka badawczo-szkoleniowa ECHO 2 ma 13 m długości, 4,1 m szerokości i 1,2 m zanurzenia. Na pokładzie pomieści do 12 osób. Jak wyliczono na witrynie firmy Escort Technology, służy ona do prowadzenia pomiarów hydrograficznych na wodach morskich i śródlądowych, poszukiwań wraków na morzu, monitoringu strefy przybrzeżnej Bałtyku, inspekcji konstrukcji hydrotechnicznych oraz kadłubów statków za pomocą środków telewizji podwodnej, badań okresowych przy przeglądach hydrotechnicznych budowli, nabrzeży, rurociągów, w tym sprawdzenia czystości dna oraz szkoleń specjalistycznych z zakresu wykorzystania systemów hydroakustycznych i hydrograficznych.

Statek posiada w pełni zintegrowany system hydrograficzny, w którego skład wchodzi echosonda jedno- i wielowiązkowa, sonar holowany, sonar skanujący, system pozycyjny GPS RTK, pojazd podwodny ROV Falcon, system pozycjonowania podwodnego, kamera akustyczna ARIS, czujnik ruchu i wiele innych w zależności od zapotrzebowania.

Losy misji

Siódmego października 1944 r. bombowiec B-17G nr 44-8046 został zestrzelony nad Zalewem Szczecińskim. Boeing prowadził formację 149 bombowców B-17. Brały one udział w nalocie na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach. Na pokładzie B-17G znajdowało się 11 osób; James R. Luper (dowódca), Norman A. Kriehn, William J. Morrow, Frederick N. Asbell i John H. Derling przeżyli katastrofę i zostali wzięci do niewoli. Zidentyfikowano i pochowano Henry'ego P. Loadesa, Edwarda A. Jr. McNeala i Johna W. Koehlera. Alfred W. Fischer, Gordon H. Haggard i Ancil U. Shepherd są nadal uznawani za zaginionych. Możliwe, że ich szczątki znajdują się we wraku.

Zachowała się relacja płk. Lupera. Wynika z niej, że bombowiec B-17G o numerze płatowca 44-8046 prowadził formację. Miał też nawigować z trudnych warunkach atmosferycznych. O tym, że jednostka wykonywała bardzo ważne zadanie, świadczyć może choćby skład załogi; znalazło się w niej 8 oficerów i 3 podoficerów wyższego stopnia. Z relacji sierż. Alberta G. Williamsa z innego bombowca, który brał udział w Misji 133, dowiadujemy się, że płk. James R. Luper kierował samolotem P.F.F. (Pathfinder Force), czyli jednostką wyposażoną w specjalistyczny radar H2X, zwany kolokwialnie Mickey - napisano w komunikacie Muzeum Oręża Polskiego.

Apel o pomoc/wiadomości

Muzeum Oręża Polskiego szuka kontaktu do krewnych załogi Boeinga B-17G nr 44-8046 z 457. Grupy Bombowej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (750. Dywizjon Bombowy), ewentualnie do weteranów 8. Armii Lotniczej (czy ich krewnych), biorących 7 października 1944 r. udział w nalocie na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach. Można pisać na adresy dyrektor@muzeum.kolobrzeg.pl lub alekost@wp.pl oraz dzwonić pod numer 601 402 400.

 


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...