Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Migdały, gorzka czekolada i kakao - doskonałe trio na obniżenie złego cholesterolu

Recommended Posts

Codzienne jedzenie migdałów - samych bądź w zestawie z gorzką czekoladą i kakao - może obniżyć poziom złego cholesterolu LDL.

Wcześniejsze badania pokazały, że jedzenie umiarkowanych ilości migdałów, gorzkiej czekolady i niesłodzonego kakao zapewnia korzyści zdrowotne. Autorzy nowego studium, m.in. Penny Kris-Etherton z Uniwersytetu Stanowego Pensylwanii, postanowili więc sprawdzić, czy połączenie tych 3 składników wywrze korzystny wpływ na serce ludzi z nadwagą i otyłością.

W badaniu wzięło udział 30 osób w wieku od 30 do 70 lat. Przez jeden miesiąc ochotnicy nie jedli żadnego z badanych produktów. W kolejnym miesięcznym okresie spożywali 42,5 g migdałów dziennie. W 3. miesiącu mieli łączyć 43 g gorzkiej czekolady z 18 g kakao. W 4. jedli wszystkie wymienione wcześniej pokarmy.

Okazało się, że jedzone same migdały zmniejszały poziom cholesterolu LDL o 7% (w porównaniu z okresem, gdy ochotnicy nie jedli migdałów, czekolady i kakao). Połączenie migdałów z gorzką czekoladą i kakao także obniżało LDL.

Komentując doniesienia kolegów po fachu, prof. Alice H. Lichtenstein z Tufts University podkreśla, że ochotnicy jedli migdały zamiast tłuszczów z nabiału (w ramach zdrowej diety). To było świetnie kontrolowane badanie, które wykazało, że zastąpienie nasyconych tłuszczów z nabiału (masła i sera) nienasyconymi kwasami tłuszczowymi z migdałów wywiera korzystny wpływ na poziom LDL w osoczu.

Kakao to produkt roślinny z wieloma bioaktywnymi składnikami. Może mieć korzystne właściwości, o których nie mamy najmniejszego pojęcia. Co więcej, jest pyszne nawet bez cukru - dodaje Kris-Etherton.


« powrót do artykułu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mnie tam kakao bez cukru w ogóle nie smakuje (podobnie jak kakao na wodzie - raz mnie ktoś takim paskudztwem uraczył), w dodatku zawsze źle się po nim czuję. Mam przyspieszone tętno i czuję się rozdrażniona, a jak wypiję wieczorem, to nie mogę zasnąć.

A co do migdałów, to trochę bez sensu te wyniki, skoro zastąpiono nimi tłuszcze z nabiału. Może więc to nie zasługa migdałów, tylko samej zmiany rodzaju tłuszczu. Nie rozumiem dlaczego na tej podstawie uważa się, że to migdały obniżają zły cholesterol. To chyba dość normalne i powszechnie znane zjawisko, że ograniczenie tłuszczów zwierzęcych na rzecz roślinnych, bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, obniża zły cholesterol.
Dziwny jakiś ten artykuł

Edited by bea

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Może więc to nie zasługa migdałów, tylko samej zmiany rodzaju tłuszczu. Nie rozumiem dlaczego na tej podstawie uważa się, że to migdały obniżają zły cholesterol. To chyba dość normalne i powszechnie znane zjawisko, że ograniczenie tłuszczów zwierzęcych na rzecz roślinnych, bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, obniża zły cholesterol.

Mogę powiedzieć na sobie .. że wyłączenie mleka czy nabiału nie obniża znacznie LDL spadek jest bardzo bardzo powolny. Brakuje w tym artykule stwierdzenia że przyspiesza obniżanie złego LDL wówczas ma to sens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...