Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Gry wideo trenują obszary mózgu kluczowe dla uczenia

Rekomendowane odpowiedzi

Gry wideo zapewniają przewagę podczas uczenia.

Naukowcy z Ruhr-Universität Bochum wykazali, że podczas zawodów w uczeniu, podczas których gracze ścigali się niegraczami, gracze wypadali znacząco lepiej i wykazywali zwiększoną aktywność mózgu w rejonach kluczowych dla uczenia.

W eksperymencie wzięło udział 17 graczy (jak sami stwierdzili, na gry akcji na komputerze lub konsoli przeznaczali ponad 15 godzin tygodniowo). Uwzględniono też równoliczną grupę kontrolną (jej przedstawiciele nie grali regularnie w gry wideo).

Ochotnicy brali udział w teście przewidywania pogody (ang. weather prediction task, WPT); WPT to popularne narzędzie do badania uczenia prawdopodobieństwa. Podczas wykonywania zadania psycholodzy monitorowali aktywność mózgu za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego.

Badanym pokazywano kombinacje 3 kart z różnymi symbolami. Mieli oni oszacować, czy zestawienie oznacza słońce, czy deszcz (otrzymywali informację zwrotną, czy ich przypuszczenia były słuszne, czy nie).

Z biegiem czasu ludzie uczyli się, co oznaczają poszczególne kombinacje kart (zestawienia wiązały się z wyższym bądź niższym prawdopodobieństwem słońca i deszczu). Na końcu wypełniali kwestionariusz do oceny nabytej wiedzy.

Okazało się, że gracze radzili sobie o wiele lepiej od grupy kontrolnej, nawet z kombinacjami o wysokim stopniu niepewności, np. zestawieniem w 60% wskazującym na deszcz i w 40% na słońce.

Analiza kwestionariuszy wykazała, że gracze zdobyli więcej informacji o znaczeniu kombinacji kart. Nasze badanie pokazuje, że gracze lepiej sobie radzą z szybką analizą sytuacji, by wygenerować nową wiedzę i skategoryzować fakty, zwłaszcza w sytuacjach o wysokiej niepewności - podkreśla Sabina Schenk.

Taki rodzaj uczenia wiąże się ze zwiększoną aktywnością w hipokampie. Sądzimy, że gry wideo trenują pewne regiony mózgu, np. hipokamp. To istotne nie tylko dla młodych, ale i dla starszych ludzi [...].

Oprócz tego naukowcy wykryli u graczy silniejsze skupiska aktywności w przedklinku, zakręcie zębatym, środkowym zakręcie skroniowym, potylicznych obszarach wzrokowych i rejonach powiązanych z procesami uwagowymi. Rejony te są ze sobą połączone i reprezentują kluczowe węzły dla pamięci semantycznej czy kontroli poznawczej.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...