Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Muzycy reklamują niezdrowo

Rekomendowane odpowiedzi

Sławni ludzie często pojawiają się w reklamach, a ich obecność wpływa na popularność reklamowanych produktów- szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Badacze w Uniwersytetu w Nowym Joru (NYU) przeprowadzili pierwsze rygorystyczne badania, podczas których przeprowadzili analizę wartości odżywczych produktów reklamowanych przez znanych muzyków. Na czele grupy badawczej stała profesor Marie Bragg, której zespół przed trzema laty wykonał podobną analizę odnośnie gwiazd sportu i reklamowanych przez nie żywności.

Najnowsze badania wykazały, że większość żywności reklamowanej przez znanych muzyków to produkty szkodliwe dla zdrowia. Muzycy najczęściej reklamują napoje gazowane i inne słodzone napoje, fast foody oraz słodycze. W żadnym z analizowanych przypadków nie reklamowali warzyw bądź owoców, a w tylko w jednym - pistacje, które można uznać za zdrowe pożywienie.
W naszym kraju mamy do czynienia z epidemią otyłości wśród dzieci i młodzieży. Ważnym jest więc pokazać, jak koncerny spożywcze wykorzystują osoby popularne wśród młodych ludzi do reklamowania swoich niezdrowych produktów. Już wcześniejsze badania wykazały, że reklamy żywności prowadzą do nadmiernego jej spożycia, a firmy na są tylko reklamę kierowaną do młodych ludzi wydają rocznie 1,8 miliarda dolarów - mówi profesor Bragg.

Naukowcy najpierw przystąpili do zidentyfikowania najpopularniejszych muzyków. W tym celu przeanalizowali ranking "Hot 100" z Billboard Magazine z lat 2013-2014 i zweryfikowali popularność wykonawców przeglądając listę zwycięzców Teen Choice Award oraz policzyli, ile razy w serwisie YouTube obejrzano filmy z artystami reklamującymi żywność i napoje niealkoholowe. Następnie za pomocą bazy danych AdScope skatalogowali wszystkie reklamy z lat 2000-2014, włączając w to reklamy, jakie pojawiły się w telewizji, radio oraz w druku. Do reklam zaliczono też pojawienie się muzyka na koncercie sponsorowanym przez daną markę.

Po szczegółowym przeanalizowaniu danych naukowcy stwierdzili, że 65 ze 163 najpopularniejszych gwiazd muzyki było związanych z 57 różnymi markami żywności i napojów. Żywność i napoje niealkoholowe stanowiły drugą co do popularności grupę reklamowanych przez nie produktów. Jej reklamy stanowiły 18% całości, a same produkty stanowiły aż 26% koszyka produktów kupowanych przez konsumentów.

Po analizie wartości odżywczych reklamowanych produktów stwierdzono, że 81% z nich należy do kategorii "ubogie w składniki odżywcze". Wśród napojów aż 71% stanowiły napoje sztucznie słodzone.

Amerykańska Narodowa Akademia Medycyny ocenia, że przeciętne dziecko w USA ogląda każdego roku 4700, a przeciętny nastolatek aż 5900 reklam żywności i napojów skierowanych do młodych ludzi. Wiadomo też, że pojawienie się w reklamie znanej osoby powoduje, iż chętniej po reklamowany produkt sięgamy. "Celebryci często dostają miliony dolarów za zagranie w reklamie, a to oznacza, iż według koncernów spożywczych odgrywają oni kluczową rolę w promocji produktów" - mówi Bragg.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...