Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Nowatorski akumulator

Rekomendowane odpowiedzi

Podczas każdego z cykli ładowania i rozładowania elektrody we współczesnych akumulatorach litowo-jonowych zmieniają swoją objętość. Czasem nawet zwiększają ją dwukrotnie. Proces ten powoduje zmiany w zewnętrznej okładzinie elektrod, ubytki litu i - w efekcie - spadek wydajności akumulatora. Naukowcom z MIT-u i chińskiego Uniwersytetu Tshinghua udało się zaradzić temu problemowi. Stworzyli oni elektrodę zbudowaną z nanocząstek zamkniętych w sztywnej obudowie. Wewnętrzna część elektrody może zmieniać swój rozmiar, ale nie ma to wpływu na obudowę. Jeśli koncepcja się sprawdzi, może doprowadzić do drastycznego zwiększenia żywotności i pojemności akumulatorów.

Kluczowym elementem nowej koncepcji jest zastosowanie glinu w anodzie. Nanocząstki są w nim zanurzone i to on zmienia rozmiar. Obudowa każdej nanocząstki została stworzona z ditlenku tytanu. Taka konstrukcja to zdecydowane odejście od dzisiejszych koncepcji. Olbrzymia część współczesnych akumulatorów litowo-jonowych wykorzystuje anody z grafitu. Ich pojemność wynosi 0,35 amperogodzin na gram. Specjaliści od wielu lat poszukują alternatyw dla grafitu. Wiadomo na przykład, że pojemność litu jest 10-krotnie większa niż grafitu, jednak lit jest niezwykle niebezpieczny, łatwo dochodzi w nim do krótkich spięć czy samozapłonu. Z kolei krzem i cyna, które również mają bardzo dużą pojemność, charakteryzuje gwałtowny spadek pojemności w przypadku szybkiego ładowania i rozładowywania. Glin z kolei ma pojemność 2 Ah/gram, jednak bardzo mocno rozszerza się podczas przyjmowania litu, a później, wraz z jego uwalnianiem, mocno się kurczy. Duża rozszerzalność glinu powoduje przerwanie połączeń, elektrolit ulega rozkładowi, tworzy się warstwa SEI (solid-electrolyte interphase), której fragmenty odpadają w czasie kurczenia się i rozszerzania anody.

Amerykańscy i chińscy uczeni wpadli na pomysł stworzenia czegoś na kształt jajka, ze sztywną skorupką i płynnym wnętrzem, które może się rozszerzać nie wpływając na skorupkę. Skorupkę zbudowaliśmy z ditlenku tytanu, który oddziela glin od płynnego elektrolitu. Jako, że obudowa nie ulega większym zmianom, tworząca się na niej warstwa SEI jest bardzo stabilna, nie rozpada się i nie przyczynia do degradacji całości. W ten sposób powstała elektroda, która przy normalnym tempie ładowania ma pojemność 1,2 Ah/g. Akumulator można również ładować bardzo szybko, w ciągu 6 minut może być w całości załadowany. W takim przypadku po 500 cyklach ładowania/rozładowania pojemność elektrody wciąż jest na dobrym poziomie 0,66 Ah/g.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...