Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Hasła o odpowiedzialnym piciu reklamują produkt, ale nie ostrzegają

Rekomendowane odpowiedzi

Publikowane pod reklamami alkoholu hasła dotyczące odpowiedzialnego picia promują produkty, a nie zdrowie publiczne.

Naukowcy ze Szkoły Zdrowia Publicznego Bloomberga na Uniwersytecie Johnsa Hopkinsa przeanalizowali wszystkie reklamy alkoholu, jakie ukazały się w amerykańskich magazynach między 2008 a 2010 rokiem. Sprawdzali, czy komunikaty dotyczące odpowiedzialności w ogóle ją definiują albo czy występują w nich jasne ostrzeżenia przed zagrożeniami związanymi ze spożyciem alkoholu.

Naukowcy zauważyli, że w większości badanych reklam (87%) znalazło się hasło dotyczące odpowiedzialnego picia, ale praktycznie żadna z nich go nie definiowała ani nie promowała abstynencji w określonych okresach lub sytuacjach. Kiedy hasłu towarzyszył slogan, w 95% przypadków był on wydrukowany większą czcionką.

Analiza wykazała, że wiele haseł o odpowiedzialności pozostawało w sprzeczności ze scenami przedstawianymi w reklamie. W jednej z reklam wódki wykorzystano np. zdjęcie strumienia alkoholu, a slogan sugerował, że pijący imprezował całą noc. W tej samej reklamie zachęcano odbiorcę, by zachował umiar.

Choć hasło o odpowiedzialności pojawiało się w 9 reklamach na 10, żadna z nich nie informowała, co to znaczy pić odpowiedzialnie - podkreśla dr Katherine Clegg Smith. Zamiast tego stwierdziliśmy, że znaczącą większość wykorzystano do przekazania informacji promocyjnych, np. [zarysowania] pociągających właściwości produktu, czy dotyczących zalecanych sposobów spożycia.

Amerykanie sugerują, by mylące hasła zastąpić lepszymi albo uzupełnić je umieszczonymi w widocznym miejscu, przetestowanymi ostrzeżeniami, wymierzonymi bezpośrednio w zachowania przedstawione w reklamie i niewzmacniającymi przekazu marketingowego.

Z doświadczeń z tytoniem wiemy, że ostrzeżenia na opakowaniach i w reklamie mogą wpłynąć na konsumpcję potencjalnie niebezpiecznych produktów. Powinniśmy odnieść tę wiedzę do alkoholu i zapewnić realne ostrzeżenia odnośnie do jego nadmiernego spożycia.



« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...