Ludwik 1 Napisano 2 kwietnia 2013 (edytowane) Nowy Katolicyzm i nauka Garu Gutting, profesor filozofii amerykanskiego universytetu “Notre Dame,” i redaktor “Recenzji Filozoficznych,” napisał dzisiaj (01.04.2013) ciekawy artykul, w czasopismie The New York Times. http://opinionator.blogs.nytimes.com/category/the-stone W tym artykule, zatytułowanym "On Being Catholc" Gutting twierdzi że idee Oświecenia i Kościoła Katolickiego nie są sobie sprzeczne. Po opisaniu swojej edukacji katolickiej dodaje: "Dla mnie bowiem zaprzeczenie jednego nawet z tych źródeł wiedzy byłoby zaprzeczeniem glownej opory moralnosci." Potem wyjaśnia: "Osobiscie odrozniam trzy dziedziny: doktryny metafizyczne dotyczace istnienia Boga, Biblijne opisy historyczne, (o tym jak Bóg interweniował w historii ludzkości, aby objawić swoją prawdę) i etyką miłości głoszonej przez Jezusa. Etyka miłości ktora czcimy (katolicy i wielu innych) jest czesto podstawa moralnego życia. Nie twierdze ze etyka nasza jest jedyna podstawa takiego zycia, lub ze potrafi ona wyjasnic wszystkie jego tajemnice. Ale wiem, że była ona potężną siłą dobra. Wielu z nas, katolikow, nie widzi w jaki sposob etyka oparta o milosc blizniego prowadzic ma do sztywnych oficjalnych pogladow na sprawy seksu i malzenstwa. A co mysle o metafizyce teistycznej? Uwazam ja za doskonala strukture intellectualna, prowadzaca do zrozumiena naszych doswiadczen religijnych i moralnych, i ich zwiazku z etyka milosci do bliznieg. Ale nie mam zdecydowanego pogladu na doslowne podejscia do twierdzen metafizycznych. Legendy historyczne, moim zdaniem, powinne byc traktowane jako ilustracje przy uczeniu metafizyki, ... ============================= Artykul ten wywolal wiele komentarzy czytelnikow; link do nich znajduje sie na koncu artykulu. Mysle z ktos przetlumaczy caly ten artykol, i wybrane komentarze. Moze sie to stac podstawa ciekawej dyskusji na tym forum. Ludwik Kowalski Edytowane 2 kwietnia 2013 przez mikroos usunięto autoreklamę Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
czernm20 1 Napisano 4 marca 2022 Witwicki w książce pt. Wiara oświeconych, sam protestant, argumentuje że człowiek wykształcony nie może wierzyć w Boga (być katolikiem). Inteligentny ateista lub wierzący prostak, tertium non datur. Lubie ten tekst, bo przynajmniej mogę wskazać źródło tych poglądów, skąd to pochodzi, skąd się wzięło. To oczywiście tylko spojrzenie tego autora a nie moje, ja mam w sercu treść Psalmu 53ciego. Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach