Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Kelnerka w czerwonym dostanie wyższy napiwek (od mężczyzn)

Rekomendowane odpowiedzi

Klienci dają wyższe napiwki kelnerkom ubranym na czerwono. Wyniki studium opisano w periodyku Journal of Hospitality and Tourism Research.

Nicolas Guéguen i Céline Jacob z Université de Bretagne-Sud ustalili, że mężczyźni dawali większe napiwki niż kobiety, a dodatkowo napiwki mężczyzn były od 14,6 do 26,1% wyższe, gdy kelnerka miała na sobie czerwoną bluzkę. Kolor ubrania kelnerki nie miał żadnego wpływu na zachowanie klientek. Francuzi wyjaśniają uzyskane wyniki wcześniejszymi ustaleniami, że czerwień zwiększa seksualną atrakcyjność kobiet.

W studium wzięło udział 11 kelnerek w wieku od 19 do 26 lat. Badania prowadzono w dwóch średniej wielkości miastach (ok. 75 tys. mieszkańców) w atrakcyjnym rejonie Francji. We wszystkich 5 lokalach serwowano owoce morza. Klienci siadali przy stolikach pojedynczo, a podczas eksperymentu kelnerki obsłużyły od 58 do 70 gości (stosunek mężczyzn do kobiet był w przybliżeniu taki sam).

Kelnerkom powiedziano, by w okresie 6 tygodni (z badań wykluczono jedynie soboty i niedziele) nosiły na zmianę identyczne koszulki w 6 różnych kolorach: czarną, białą, czerwoną, niebieską, zieloną i żółtą. Dziewczyny miały się zachowywać jak do tej pory, polecono im też, by odnotowały napiwki od poszczególnych osób.

Dawanie napiwków we Francji nie jest popularne, ponieważ zgodnie z prawem 12-proc. opłatę za obsługę wlicza się w cenę posiłku. Jak wyjaśniają Guéguen i Jacob, zmienną zależną jest już zatem sama liczba klientów dających napiwki. Za drugą należy uznać ich wysokość. Analiza wykazała, że wysiłek kelnerek doceniły 272 osoby (170 mężczyzn i 102 kobiety; z 722 - 418 mężczyzn i 304 kobiet - ogółem).

Autorzy badania podkreślają, że ma ono pewne ograniczenia. Ponieważ testowano jedynie samotnych jedzących, trudno byłoby generalizować wyniki na grupy. W przyszłości psycholodzy chcieliby określić, jak na dawanie napiwków wpływa czerwony ubiór kelnerów. Warto przypomnieć, że badania Andrew Elliota z 2010 r. wykazały, że kobiety uznają mężczyzn za bardziej atrakcyjnych i pożądanych seksualnie, gdy postrzegają ich na czerwonym tle i w czerwonej garderobie. Sugeruje to z kolei, że kelnerzy w czerwieni dostawaliby wyższe napiwki od klientek (lecz niekoniecznie od klientów).

O tym, że to raczej wygląd, a nie jakość obsługi decyduje o wysokości napiwków, wiadomo już od dawna. W 2001 r. zespół Michaela Lynna z Uniwersytetu Cornella wykazał np., że procentowa wartość napiwku słabo koreluje z oceną obsługi przez klientów restauracji. W 2009 r. ten sam naukowiec wyliczył, że napiwki kelnerek rosły z wielkością biustu (miały też związek z włosami koloru blond), a malały ze wzrostem gabarytów ciała. Inne badania zademonstrowały, że na prawdopodobieństwo dania napiwku wpływają makijaż i ozdoby włosów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rosyjscy naukowcy udowodnili ze kobiety bez sukienek i innych zbędnych części garderoby dostają jeszcze większe napiwki czym zawstydzili francuskich.

  • Pozytyw (+1) 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...