Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Animacja jaskiniow(c)a

Rekomendowane odpowiedzi

Artyści z paleolitu stosowali wiele tysięcy lat temu technikę przypominającą animację, by wydawało się, że namalowane na ścianach jaskiń zwierzęta biegną. To by wyjaśniało, czemu na jednym rysunku pojawiało się wiele głów i kończyn.

Marc Azéma z Université de Toulouse-Le Mirail (UTM) i plastyk Florent Rivère - autorzy artykułu opublikowanego na łamach pisma Antiquity - postanowili zweryfikować swoje przypuszczenia, dlatego rozłożyli prehistoryczne rysunki na części pierwsze i utworzyli z nich następujące po sobie ujęcia. Azéma, specjalista, który przez 20 lat badał techniki animacji z epoki kamiennej, wyodrębnił w 12 francuskich jaskiniach aż 53 rysunki, w których by odzwierciedlić kłus, rzucanie głową czy machanie ogonem, zastosowano nakładanie 2 lub 3 obrazów.

Prehistoryczny człowiek przepowiedział jedną z fundamentalnych cech percepcji - bezwładność wzroku - twierdzą Francuzi. W jaskini Lascaux w Akwitanii występuje najwięcej przykładów tego, o czym piszą Azéma i Rivère. Ok. 20 zwierząt, głównie koni, ma zwielokrotnione głowy, nogi lub ogony. Oglądany w migoczącym świetle pochodni rysunek ożywa. Można to bez obaw nazwać kinem dla jaskiniowca.

Azéma uważa, że rysunki tworzono celowo, a potwierdza to m.in. wykorzystanie naciętych krążków w roli taumatropu. Urządzenia tego typu mają kształt koła lub elipsy. Na awersie i rewersie umieszcza się różne obrazki, które po wprawieniu płytki w ruch wydają się zlewać w całość. Formalnie wynaleziono je dopiero w XIX w., a jak widać, prehistoryczni twórcy za nic mieli daty i cezury.

Rivère analizował znalezione w Pirenejach kościane dyski z okresu kultury magdaleńskiej. Ze względu na zrobione na środku dziurki przeważnie uznawano je za wisiorki albo guziki. Szybko jednak okazało się, że gdy przez otwór przewlecze się np. nić, a następnie silnie ją napręży, obroty krążka wokół bocznej osi prowadzą do nałożenia obrazków wyrytych po obu stronach. Tworzenie takich zabawek także wymagało uwzględnienia bezwładności wzroku, a więc faktu, że widzimy obrazek jeszcze przez chwilę po jego zniknięciu.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...