Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Gotowanie na otwartym ogniu oddziałuje na rozwój poznawczy?

Rekomendowane odpowiedzi

Dotąd można było usłyszeć o wpływie regularnego gotowania na otwartym ogniu na zdrowie fizyczne, np. układ oddechowy czy odpornościowy. Teraz po raz pierwszy wykazano, że taki sposób przygotowywania jedzenia może się wiązać z nieprawidłowościami w rozwoju poznawczym dzieci: zaburzeniami pamięciowymi czy deficytami społecznymi (International Journal of Environmental Health Research).

Zastanawialiśmy się, czy gotowanie na otwartym ogniu może mieć coś wspólnego z różnicami w rozwoju poznawczym, jakie zaobserwowaliśmy we wcześniejszym studium. Postanowiliśmy się przyjrzeć naszym danym w zestawieniu z metodami gotowania - tłumaczy Mary Gauvain z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Riverside, która współpracowała z Robertem L. Munroe'em z Pitzer College.

Wykorzystując dane z końca lat 70., Amerykanie przeanalizowali przypadki ok. 200 dzieci w wieku od 3 do 9 lat. Żyły one w tradycyjnych społecznościach w Belize, Kenii, Nepalu i Samoa Amerykańskim. Logoli z Kenii oraz Newarowie z nepalskiej Doliny Katmandu regularnie gotowali pod dachem na otwartym ogniu (spalali odchody, drewno i słomę). Mieszkańcy Samoa korzystali z kuchenek parafinowych. Garifuna z Belize dzielili się na 3 niemal równoliczne grupy, z których jedna gotowała wyłącznie na kuchniach parafinowych, druga na kuchniach parafinowych i otwartym ogniu, a trzecia tylko na otwartym ogniu zasilanym drewnem.

Podczas testów sprzed 30 lat oceniano budowanie z klocków, pamięć i zdolność rozpoznawania wzorców, a także obserwowano ustrukturowaną zabawę. Ta ostatnia składa się z sekwencji celowych działań i polega na konstruowaniu zabawki lub np. udziale w grze z zasadami. Wg Gauvain, taka zabawa wpływa korzystnie zarówno na kontakty z rówieśnikami, jak i na rozwój poznawczy.

Kalifornijczycy odkryli, że bez względu na kulturę, wiek dziecka, wykształcenie i status socjoekonomiczny, w porównaniu do gotowania na kuchni parafinowej, kontakt z gotowaniem na otwartym ogniu wiązał się z gorszym funkcjonowaniem poznawczym i rzadszą zabawą ustrukturowaną.

Jako że studium Gauvain i Munroe'a nie miało charakteru eksperymentalnego, można jedynie mówić o korelacji, a nie o tym, że gotowanie na otwartym ogniu pogarsza funkcjonowanie poznawcze. Naukowcy powołują się jednak na wyniki badania z 2008 r., które wykazało istnienie bezpośredniego związku między toksynami w powietrzu, mózgu i rozwojem poznawczym. Porównywano wtedy skany z rezonansu magnetycznego 9-10-latków z klasy średniej z miasta Meksyk, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest duże, i dzieci z czystszego Polotitlán de la Ilustración.

Ponieważ Gauvain i Munroe ustalili, że najsilniejszy negatywny efekt występował u najmłodszych dzieci, które najwięcej czasu spędzały w pomieszczeniach przy ogniu, można przypuszczać, że później, gdy mózg dojrzewa albo maluchy spędzają więcej czasu poza domem, sytuacja się poprawia i zmiany się cofają.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...