Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Sporty siłowe po dwudziestce, mniejsze ryzyko osteoporozy po sześćdziesiątce

Recommended Posts

Młodzi mężczyźni, którzy co najmniej 4 godziny tygodniowo poświęcają na uprawianie sportów siłowych, np. siatkówki czy koszykówki, zwiększają swoją masę kostną o tyle, że może ich to w przyszłości chronić przed osteoporozą (Journal of Bone and Mineral Research).

Mężczyźni, którzy zwiększali swoją aktywność siłową w wieku 19-24 lat [...], mieli większe kości od mężczyzn prowadzących w tym samym okresie siedzący tryb życia - podkreśla dr Mattias Lorentzon z Uniwersytetu w Göteborgu.

Osteoporoza wydaje się rozpoczynać w wieku ok. 25 lat, gdy pojawia się utrata tkanki kości. Nasze studium jest więc ważnym komunikatem dla młodych mężczyzn: im więcej się ruszasz, tym większy przyrost masy kostnej sobie zapewnisz.

Ochronę przeciwosteoporozową zapewniają sporty związane ze skokami, szybkimi startami i zatrzymaniami, które zwiększając obciążenie kości, zmuszają organizm do tworzenia nowej tkanki. Na czele listy najkorzystniejszych dyscyplin uplasowały się koszykówka i siatkówka, a zaraz po nich piłka nożna i tenis.

Lorentzon i inni zbadali 833 mężczyzn, którzy na początku studium mieli 18-20 lat. Zmierzono ich masę kostną, zebrano też dane nt. aktywności ruchowej. Po 5 latach ponownie wykonano densytometrię i wypytano o uprawianie sportów.

Okazało się, że badani, którzy na początku studium zaczęli wykonywać ćwiczenia siłowe i zwiększali ich natężenie, mieli większe szanse na zbudowanie masy kostnej niż mężczyźni prowadzący siedzący tryb życia albo ograniczający tempo.
Szwedzi ustalili, że u ochotników przeznaczających na uprawianie sportów siłowych 4 lub więcej godzin tygodniowo gęstość biodra wzrastała o 1,3%. Mężczyźni nieaktywni w ciągu 5 lat studium utracili ok. 2,1% masy kostnej tej samej okolicy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

to ja ostatnio staram się przynajmniej 4 razy w tygodniu chodzić na basen i mi akurat dziś coś w rączce poszło i boli przy podnoszeniu :/ na jakieś prześwietlenie iść czy poczekać aż samo przejdzie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekarzem nie jestem, ale jeśli nie spuchło poważnie i nie boli cały czas, a jedynie przy podnoszeniu, możesz zaczekać, tym bardziej jeśli nie było konkretnego urazu, np. uderzenia. Za 2-3 dni będziesz wiedział, czy jest lepiej czy gorzej, i najwyżej wtedy idź.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no jest w miarę spoko chociaż nadal trochę boli przy podnoszeniu, pamiętam że jakiś miesiąc temu sobie tą rękę nadwyrężyłem potykając się przy schodzeniu z góry i boli w podobny sposób co wtedy, chociaż to dziwne bo wtedy szybko przestało a teraz się tak odnawia po miesiącu bez wyraźnej przyczyny (na tym basenie nic specjalnego nie zrobiłem coby mogło to powodować-zwykłe pływanie kraulem)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...