Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy

Recommended Posts

W zasadzie to nie ma nic za darmo, ale często nie używamy czegoś, za co płacimy. Tak właśnie jest z energią, która w postaci ciepła odpadowego marnuje się w ogromnych ilościach. Prace naukowców otwierają nowe perspektywy jego odzyskiwania.

Zmarnowana energia w postaci ciepła ucieka nam w wielu postaciach: grzejącej się elektroniki, żarówek, czy wreszcie spalin samochodowych, z którymi ulatuje w ogromnych ilościach. Gdyby dało się je odzyskiwać, to każdy procent uratowanej energii oznaczałby realne oszczędności. Najbardziej kuszące i realne jest przetwarzanie energii cieplnej w elektryczną - istnieją bowiem już odpowiednie materiały. Problemem jest ich mała efektywność, zwykle rzędu maksymalnie pięciu procent, co stanowi zbyt małą wartość, by opłacało się wdrażać takie technologie. Inżynierowie z University of Michigan znaleźli sposób na podniesienie skuteczności do progu, od którego taki interes zaczyna się opłacać.

Materiałem oferującym odpowiednie parametry jest skutterudyt (arsenek kobaltu, CoAs3), rzadki termoelektryczny minerał: dobrze przewodzi prąd, słabo natomiast ciepło. Naukowcy od dawna studiowali jego właściwości, poszukując sposobów efektywnego jego wykorzystania. W tym celu miesza się go z różnymi metalami, najczęściej barem, do tej pory jednak nie było wiadomo, w jaki sposób domieszkowanie zmienia jego właściwości.

Profesor Ctirad Uher osiągnął przełom, identyfikując konkretne układy atomów w krystalicznej strukturze materiału, które wpływają na jego efektywność. To, jak ma nadzieję, pozwoli na syntezowanie znacznie lepszych materiałów zamieniających energię cieplną w elektryczną, na tworzenie ich „na desce konstruktora" a nie metodą prób i błędów. Sprawność takiej zamiany, jak się oczekuje, będzie mogła teraz wynieść nawet 15-20 procent (zamiast pięciu), co pozwoliłoby już na komercyjne zastosowanie.

Potencjalnym wynalazkiem zainteresowane są między innymi koncerny samochodowe. Odpowiedni konwerter o takiej sprawności, umieszczony przed rurą wydechową, pozwoliłby już na oświetlenie i ogrzanie kabiny samochodu, doładowanie akumulatora, etc, odciążając lub nawet zastępując alternator.

Praca prof. Uhera na ten temat ukazała się w Physical Review Letters.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...