Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Jarek Duda

Realistyczne pomysły na poprawę akademii w Polsce?

Recommended Posts

Jest dużo narzekania na akademię w Polsce, więc pytanie: oprócz dorzucenia więcej kasy z podatków, co realnie możnaby próbować poprawiać?

Wklejam poniżej (z https://th.if.uj.edu.pl/~dudaj/AppliedTheoryLab.pdf ) pomysł jednostki którą nieskutecznie próbuję lokalnie ruszyć od ~9 miesięcy dla zaadresowania kilku problemów z którymi się spotykam, jak systemowy brak zainteresowań teoretyków praktycznymi problemami oraz silna sugestia żeby skupić się na pisaniu bezpiecznych wariacji na wąskie tematy - unikając niebezpiecznych zawodowo nowych pomysłów, trudność zatrudniania studentów w projektach ... czy może warto dać możliwość otwierania projektów na wsparcie finansowe firm i osób prywatnych ...

Co uważacie o poniższych? Inne pomysły, problemy które warto zaadresować?

 

Nazwa np.:    Applied Theory Lab      (ATL czy ATL UJ/JU)

Zainteresowani pracownicy: Jarosław Duda (JD), …

Status: jednostka w WMiI (lub międzywydziałowa z FAIS, lub poza UJ), z własnym kontem – też dla wpłat od osób indywidualnych, firm, organizacji – przynajmniej początkowo przede wszystkim do elastycznego wypłacania dodatków motywacyjnych studentom (np. do stypendium, rzędu 1000zł/mc w aktywnych miesiącach), doktorantom, pracownikom aktywnym w projektach ATL.

Motywacja: Byłem na postdocu w Purdue u prof. Szpankowskiego który kierował NSF Center of Science of Information ($25M na 5 lat) – na jego spotkaniu teoretycy głównie zachwalali, że centrum zmotywowało ich do skupienia się na praktycznych problemach - czego bardzo brakuje w Polsce. 

1)   Współpraca teoretyków z praktykami: w Polsce teoretycy oraz praktycy zwykle pracują osobno, głównym celem ATL jest pomoc motywacyjna dla ich współpracy, szukania wspólnych projektów – teoretyków do praktycznego wykorzystania umiejętności i narzędzi, praktyków do otwarcia na nowe, bardziej wyrafinowane podejścia, wskazywania braków które teoretycy mogliby zapełniać.

2)  Poszukiwanie pereł - system bibliometryczny prawie wymusza wąskie hermetyczne granty,  specjalizacje, ciągi podobnych artykułów, z bezpiecznych popularnych tematów. Przez to możemy przegapiać wartościowe nietypowe pomysły - ATL powinno ich szukać, oceniać, rozwijać jeśli warto. Może przyznawać niewielkie elastyczne “granty zaufania” na podstawie dyskusji, osiągnięć.

3)   Ułatwienie współpracy z firmami: UJ ma bardzo słabe kontakty z firmami, nowy Minister Nauki podkreśla że będzie na to większy nacisk, reaktywujemy Radę Pracodawców. Z jednej strony jest to bardzo trudne z powodów formalnych (np. każde zatrudnienie studenta wymaga zgody rektora). Z drugiej akademik w kontaktach indywidualnych nie jest traktowany poważnie. ATL mógłby pomagać zorganizować się w takich współpracach, ułatwić formalną stronę finansowania – np. darowizna od firmy na luźną pomoc we wdrożeniach wyników projektów, realizacji zewnętrznie zlecanych tematów, m.in. na dodatki motywacyjne za takie współprace.

4)  Aktywizacja studentów, elastyczna motywacja: brakuje kadry dla ciekawych projektów, co często mogłoby być uzupełniane studentami. Jednak pracując za darmo, raczej nie wkładają w to serca i zwykle są zmuszeni do skupienia się na innym zatrudnieniu. Z drugiej strony konieczna jest elastyczność - jeśli student nic nie robi przez miesiąc, w takie miejsce szukamy innego - zatrudnianie studentów na wiele miesięcy wprzód zwykle nie działa. Są pieniądze na sprzęt, duże sztywne zatrudnienia - dla efektywności bardzo brakuje na małe elastyczne zatrudnienia - ułatwione formalnie np. jako dodatki projektowe do stypendium, z comiesięczną ewaluacją.

5)  Zatrzymanie talentów: za pieniądze podatników szkolimy magistrów, doktorów - którzy dalej zwykle pracują zwykle dla zagranicznych firm. Nawet gdyby chcieli, często nie ma środków na np. projekt na uczelni - ATL mógłby pomóc w ich uzyskaniu, też z prywatnych źródeł.

6)  Interdyscyplinarność, współpraca m.in. z kołami/organizacjami studenckimi z całego UJ (np. Garage of complexity FAIS) i szerzej do np. miasta - szukanie wspólnych ciekawych tematów/zastosowań, osób do projektów - studentów i pracowników których polecają.

Finansowanie:

1)  Wpłaty indywidualne – ludzie finansują przeróżne inicjatywy np. przez https://patronite.pl/ , jednak w Polsce nie mają wielu możliwości finansowania nauki. Dając taką możliwość i popularyzując, prawdopodobnie byłaby ona używana: z listą konkretnych ciekawych praktycznych tematów na które poszłyby środki, podsumowaniem rezultatów, przejrzystym wydatkowaniem tych środków, może listą darczyńców, też np. z udostępnianiem materiałów, możliwością dyskusji, sugerowania projektów, publicznych wykładów, seminariów, etc.

2)  Wpłaty przez firmy – dla umieszczenia ich loga na podstronie darczyńców, żeby mogły się chwalić że przyczyniły się do wyników, żeby sponsorować konkretne projekty, żeby płacić za pomoc w ich wdrażaniu, przygotowanie przyszłych pracowników w ciekawym temacie, może licencje patentów … może jako podziękowania np. od Apple używającego ANS we wszystkich iPhone, Mac.

3)  Staranie się o środki - np. z Ministerstwa, Inicjatywy Doskonałości, Fundacji Nauki Polskiej, Europejskie, Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości, może miasta, etc.

Strona www: kontakt, wizytówki osób, sposób wpłaty, podsumowanie aktywnych tematów, materiały, wydarzenia, współprace, na co konkretnie finansowanie, wyróżnienie hojnych darczyńców i firm, … 

Działalność podstawowa to realizacja projektów - jest ich lista, aktywny projekt ma jednego lub kilku opiekunów, jakoś wspólnie decydujemy o dystrybucji środków, dodawaniu nowych tematów, wskazywaniu studentów wartych zatrudnienia, nowych współpracach, etc.

Aktywne projekty głównie przydzielają dodatki motywacyjne, przykładowo 1000zł/mc dla studenta, 2000 dla doktoranta, 3000 dla pracownika - aktywny projekt musi mieć przynajmniej powiedzmy 2h spotkań tygodniowo i na bieżąco wspólnie przygotowuje raport aktywności z rozpisanym indywidualnym wkładem. Takie raporty są dyskutowane na spotkaniach powiedzmy raz w miesiącu, które mogą zmieniać dystrybucję środków między projektami i osobami - dla efektywności kluczowa jest elastyczność (zatrudnianie studenta na rok w przód jest kompletnie bez sensu).
Plus dodatki, np. przy projektach współfinansowanych przez firmy, za publikację w temacie, przełom, wdrożenie, patent, działalność organizacyjną, pozyskiwanie środków, popularyzację, promocję, etc.

 Wymogi projektów:
- Muszą zawierać wyrafinowane metody teoretyczne,
- Muszą mieć perspektywy realnych zastosowań,
- Poszukiwanie pereł: preferowane nowe podejścia jeszcze poza mainstreamem.

Przykładowe projekty:
- [JD] Hierarchical Correlation Reconstruction - teoria i zastosowania (wprowadzenie z linkami),
- [JD] Maximal Entropy Random Walk - teoria i zastosowania (Wikipedia, wprowadzenie z linkami),
- [JD] Przyśpieszanie zbieżności metod gradientowych np. trenowania sieci neuronowych (przykład),
- [JD] Charakteryzacja, struktura i dynamika defektów topologicznych pod zastosowania (przykład),
- [JD] Wiele nowych tematów z kompresji, kodowania, teorii informacji (przykłady),
- [JD] Two-way quantum computers - rozwój teorii, algorytmów i szukanie realizacji,
- [JD] Sztuczne sieci neuronowe z wielokierunkową propagacją (przykład),
- … 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie mam mocy sprawczej, ale ogólnie jest sporo biadolenia o naszej akademii, też mi się zdarza, np. w https://spidersweb.pl/plus/2024/09/iphone-jpeg-xl-jaroslaw-duda ... co warto uzupełniać konstruktywnymi sugestiami ..

Odnośnie propozycji trzeciego podstawowego rodzaju stypendium dla studentów: "projektowego", kilka argumentów:

Propozycja stypendium projektowego 

dla studentów Uniwersytetów Jagiellońskiego

Motywacja: obecnie studenci mają dostępne stypendium socjalne dla wyrównania szans, oraz naukowe za pilną naukę. Dodatkowo często biorą aktywny udział w projektach naukowych UJ - z jednej strony uzyskując cenną praktykę, z drugiej wykonując wartościową pracę dla rozwoju nauki, publikacji, grantów. 

Ta kluczowa forma aktywności, często kosztem czasu dla uzyskania stypendium naukowego czy pozauczelnianej pracy zarobkowej, też zasługuje na docenianie - co często dzieje się w postaci grantów, które są nieelastyczne, zwykle niewystarczające, skomplikowane administracyjnie. 

 

Uzupełnienie względnie niewielkim systemowym elastycznym stypendium projektowym poprawiłoby sytuację, m.in.: 

- Zwiększenie ilości studentów aktywnych w projektach - dla studentów więcej okazji praktyki, możliwość skupienia się na pracy naukowej zamiast szukania pozauczelnianej zawodowej, dla kadry więcej zmotywowanych pomocników przy projektach.

- Uproszczenia administracyjne - obecnie zatrudnienie studentów jest względnie trudne, co mogłoby być uproszczone przeznaczeniem takich środków na pulę stypendiów projektowych - z których można by wspierać ustaloną ilość studentów,

- Elastyczność - zatrudnianie w grantach często jest długoterminowe, z jednej strony student w tym czasie może zmienić zdanie lub odejść do pracy, z drugiej czas w grancie często okazuje się być niewystarczający. Mając elastyczną pulę studentów na projekt, z jednej strony byłaby możliwość wymienienia nieodpowiednich, z drugiej przedłużenia świadczeń doświadczonemu studentowi.

- Systematyczność (ewaluacja/motywacja) - każde miejsce z puli miałoby przyporządkowany dokument podsumowujący postępy, który systematycznie uzupełniamy, przykładowo prowadząc do utraty stypendium przy braku aktywności, czy może podniesienia dla ponadprzeciętnych.

- Poszukiwanie pereł czyli wsparcie pomysłów na wczesnym etapie - granty przyznawana są raczej dla bezpiecznych dojrzałych tematów, warto dodatkowo wspierać te na wczesnym etapie - przykładowo pulą takich przydzielanych lokalnie stypendiów projektowych, może z dodatkowymi motywacjami jak np. interdyscyplinarność dla zatrudniania też z innych wydziałów.

- Przyciągnięcie ambitnych studentów, promocja UJ - możliwość stypendium projektowego powinna zainteresować ambitnych studentów, też wzbudzić zainteresowanie medialne i stać się przykładem dla innych uczelni.

 

Finansowanie: przykładowo Inicjatywa Doskonałości dla puli takich stypendiów, może możliwość przekazania części grantu na taką bardziej elastyczną opcję zatrudniania studentów, może przesunięcie części z naukowych - dając większy nacisk na praktykę.

Edited by Jarek Duda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...