Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Ruszyła II edycja kampanii „Nie miej tego gdzieś! Wszystko na temat raka jelita grubego”

Rekomendowane odpowiedzi

Ruszyła kolejna edycja kampanii "Nie miej tego gdzieś!". Jej celem jest podnoszenie świadomości związanej z rakiem jelita grubego. W pierwszej edycji nacisk kładliśmy przede wszystkim na profilaktykę. W tym roku chcemy być bliżej pacjenta, u którego już rozpoznano raka jelita grubego - wyjaśnia Iga Rawicka, szefowa Fundacji EuropaColon Polska.

Rawicka dodaje, że edukacja jest kontynuowana. Ważne, by ludzie wiedzieli, jakie są czynniki ryzyka i objawy, których nie należy ignorować. Zachęcamy do zgłoszenia się na badanie przesiewowe w kierunku raka jelita grubego po 50. roku życia, ponieważ wczesne wykrycie daje szanse na całkowite wyleczenie. W II edycji kampanii położono nacisk na towarzyszenie już zdiagnozowanemu pacjentowi i wspieranie go na poszczególnych etapach choroby.

Kampania „Nie miej tego gdzieś! Wszystko na temat raka jelita grubego” potrwa do końca roku. Patronat nad nią objęły: Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Chirurgii Onkologicznej, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej i konsultant krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej.

Centra Kompetencji Raka Jelita Grubego

Od czerwca zeszłego roku w Polsce powstają kolejne Centra Kompetencji Raka Jelita Grubego (Colorectal Cancer Units). Pomysł na wprowadzenie modelu kompleksowej opieki dla chorych z nowotworem jelita grubego jest wzorowany na podobnym modelu obowiązującym w leczeniu raka sutka. By podpisać umowę z NFZ-etem, należy spełnić wiele warunków. Spełniły je m.in. Białostockie Centrum Onkologii i Dolnośląskie Centrum Onkologii, Pulmonologii i Hematologii (Fundacja EuropaColon Polska współpracuje z nimi już od paru lat).

Tylko w tych dwóch ośrodkach onkologicznych jest przyjmowanych w sumie niemal 1000 pacjentów, z czego ponad połowa jest operowanych. A to już są statystyki na poziomie międzynarodowym [w DCOPiH rocznie przyjmowanych jest 500 pacjentów, a 350 z nich leczonych jest operacyjnie. Zaś pod opieką BCO jest 450 pacjentów, w tym 200 operowanych] – wylicza Iga Rawicka.

Specjaliści zgadzają się co do tego, że skupienie się na jednym narządzie daje lepsze rezultaty. Zespół zdobywa większe doświadczenie i jest bardziej skuteczny, a pacjent zostaje otoczony kompleksową opieką.

Materiały dla pacjentów

Na witrynę internetową kampanii, gdzie zamieszczono wiele cennych informacji, można wejść, skanując np. kod QR ze specjalnych wyświetlaczy LED na terenie obu wspomnianych ośrodków. Interaktywne wyświetlacze będą dostępne również w innych Colorectal Cancer Units, np. w Kielcach, Krakowie czy Łodzi. Warto też zajrzeć na podstronę Fundacji EuropaColon Polska.

W materiałach w przejrzysty sposób przedstawiono objawy, badania, na których opiera się rozpoznanie, stopnie zaawansowania choroby, stopnie zróżnicowania raka jelita grubego, a także metody leczenia. Pacjenci w różnym wieku podzieli się z innymi historią swojej choroby.

Oprócz tego multidyscyplinarny zespół przygotował dla pacjentów szereg filmów, w których omówiono różne zagadnienia, np. czym są współczesna radioterapia, a szczególnie radioterapia stereotaktyczna, czy operacja TATME (od ang. Transanal Total Mesorectal Excision), czyli laparoskopowa operacja przezodbytniczego całkowitego wycięcia odbytnicy (ten innowacyjny zabieg pozwala uratować zwieracz odbytnicy u pacjentów z nisko położonymi guzami).

 

 

 

 

 

 


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • przez KopalniaWiedzy.pl
      Adam Wajrak, Paweł Supernat oraz Ośrodek Leczenia i Rehabilitacji Dzikich Zwierząt „Puchaczówka” zostali ambasadorami akcji #NoTrashNoTrace, czyli Bez śmieci – Bez śladu. To rozpoczęta właśnie inicjatywa firmy Helikon-Tex, która chce w ten sposób szerzyć wiedzę o odpowiedzialnej turystyce i zachęcać nas do spędzania czasu blisko natury bez pozostawiania po sobie śladu.
      Wyrzucane w lasach śmieci to wciąż ogromny problem. W ubiegłym roku sama tylko Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Radomiu wywiozła z zarządzanych przez siebie lasów aż 5000 m3 śmieci. To 50 wagonów kolejowych. Z roku na rok śmieci w lasach przybywa. Śmieciarze porzucają odpady z gospodarstw domowych, z remontów, śmiecą też ci, którzy do lasów wybrali się na spacer. Ci „turyści” wyrzucają śmieci nawet na terenach chronionych, w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.
      Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, co ich niechlujstwo robi dzikim zwierzętom – a np. puszki często oznaczają straszną śmierć chociażby dla zaklinowanych w nich jeży. Dlatego cieszymy się, że Helikon-Tex podjął ten trudny temat i nie podchodzi do niego tylko marketingowo - ale próbuje zmienić nasze myślenie. Jeśli moda na sprzątanie „wejdzie nam w krew”, to będzie to ogromny sukces nas wszystkich, mówi Marcin Marzec z Ośrodka Leczenia i Rehabilitacji Dzikich Zwierząt „Puchaczówka”.
      Helikon-Tex promuje przy okazji worek wielokrotnego użycia Dirt Bag. Powstał on z myślą o zbieraniu śmieci podczas wędrówek na łonie dzikiej przyrody. W wersji minimum firma proponuje zbierania własnych śmieci, ale bardzo byłoby dobrze, gdybyśmy, spędzając czas np. w lesie, zebrali do worka również śmieci pozostawione przez innych. Dodatkowo 10 złotych ze sprzedaży każdego worka zostanie przeznaczonych na wsparcie „Puchaczówki”.

      « powrót do artykułu
    • przez KopalniaWiedzy.pl
      "Gdzie jest trzustka?" to kampania świadomościowa, której celem jest edukacja związana z funkcją i nowotworami tego narządu. Jak bowiem podkreślono na stronie organizatora - Fundacji EuropaColon Polska - trzustka jest bardzo słabo obecna w świadomości wielu Polaków, a niespecyficzne objawy raka trzustki powodują, że wykrywamy go zdecydowanie za późno. Z tego względu ogłoszono ogólnokrajowe "poszukiwania" trzustki: odpowiadają za nie detektyw Lisiecka (znana z serialu "Policjantki i policjanci" Magda Malcharek) i doktor Kraj - dr n. med. Leszek Kraj, onkolog kliniczny z Kliniki Onkologii WUM.
      Na kanale Fundacji na YouTube'ie ukazały się 3 odcinki miniserialu detektywistycznego "Gdzie jest trzustka?": "Zlecenie", "Zeznania cienkiego" i "Ciemna strona trzustki".
      Detektyw Lisiecka zbiera zeznania pierwszych świadków, mózgu i nerek, a doktor Kraj je komentuje i podsuwa kolejne tropy. Przesłuchiwani są nie tylko najbliżsi sąsiedzi... Na końcu powstaje portret pamięciowy trzustki.
      W takiej lekkiej formie miniserialu detektywistycznego, trochę "z przymrużeniem oka", chcemy przedstawić widzom jak najbardziej poważne zagadnienia. Będziemy opowiadać o podstawowych funkcjach trzustki, jej anatomii i fizjologii. Chcemy także przedstawić najczęstsze schorzenia tego narządu, łącznie z tym najtrudniejszym współcześnie do leczenia i budzącym największy strach, czyli rakiem trzustki – wyjaśnia dr Leszek Kraj. Postaramy się odpowiedzieć na pytania: jaki związek z chorobami trzustki ma nasza skóra, nerki, wątroba, czy dlaczego problemy trzustki może odczuwać nasz mózg? Ma to na celu pokazanie najczęstszych, ale często niecharakterystycznych, "poszlakowych", objawów chorób trzustki – dodaje.
      Kampania przewiduje także aktywności on-line, które będą skierowane do lekarzy pierwszego kontaktu oraz klinicystów. Chodzi o to, by zwrócić ich uwagę na pilną potrzebę wcześniejszej diagnozy w walce z groźnym przeciwnikiem, jakim jest rak trzustki.
      Wśród patronów kampanii znalazły się m.in. Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej czy Polskie Towarzystwo Chirurgii Onkologicznej.
      Fundacja EuropaColon Polska, której prezesem jest Iga Rawicka, powstała w marcu 2017 r. Fundacja należy do licznych międzynarodowych organizacji, w tym do Digestive Cancers Europe. Celem jej działań jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat nowotworów układu pokarmowego, a szczególnie raka jelita grubego. Podstawowym celem Fundacji jest promowanie profilaktyki, wczesnego wykrywania i właściwego leczenia nowoczesnymi i skutecznymi metodami terapeutycznymi w celu poprawy jakości życia pacjentów z nowotworami układu pokarmowego, a przede wszystkim pomoc w powrocie do zdrowia.
       

       

       


      « powrót do artykułu
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...