Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Uber i Baidu chcą kupić serwis mapowy Nokii

Rekomendowane odpowiedzi

Pojawiły się informacje, jakoby Uber i Baidu chciały wspólnie kupić należący do Nokii wydział produkcji map, Here. Nokia już przed kilkoma miesiącami oświadczyła, że jest gotowa go sprzedać w związku z planowanym przez siebie przejęciem Alcatela-Lucenta.

Here cieszy się podobno dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych nabywców. Eksperci uważają, że na bazie serwisu Nokii można stworzyć usługę, która nawiąże równorzędną walkę z Google Maps.

Jak donosi Bloomberg, Uber i Baidu są wspierane przez fundusz inwestycyjny Apax Partners. W ubiegłym roku Baidu objął część akcji Ubera, a Uber zaczął używać w Chinach map Baidu.

Baidu próbuje też objąć mniejszościowe udziały w Here w ramach konsorcjum tworzonego z Audi, BMW i Mercedesem-Benzem. Usługa Nokii może być łakomym kąskiem dla firm z sektora motoryzacyjnego. Nokia posiada bowiem flotę około 200 pojazdów, które tworzą trójwymiarowe zdjęcia ulic. Tego typu mapy byłyby bardzo cenna dla firm pracujących nad autonomicznymi samochodami.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że Here może osiągnąć cenę nawet 4 miliardów USD. Podobno Uber zaoferował już 3 miliardy dolarów.

Nabyciem mniejszościowych udziałów w Here jest podobno zainteresowany tez Microsoft, który miał już złożyć swoją ofertę. O wydział Nokii walczy też konsorcjum amerykańskich funduszy inwestycyjnych Hellman & Friedman, Silver Lake Management i Thomas Bravo. Konkuruje z nim konsorcjum utworzone przez chińskie Tencent Holdings, NavInfor i szwedzki fundusz EQT Partners.

Mapy trafiły do Nokii w 2008 roku wraz z zakupem za 8 miliardów dolarów firmy Navteq. W 2012 Nokia, w związku z umową z Microsoftem, utworzyła markę Here. Gdy w końcu Microsoft kupił wydział produkujących telefony komórkowe Nokii, Here nie była przedmiotem transakcji. Dla Nokii, która przestała produkować smartfony, znaczenie tego wydziału zmniejszyło się. Fiński koncern skupił się bowiem na urządzeniach sieciowych.

Znaczenie Here na rynku jest jednak duże. Tylko w ubiegłym roku sprzedano 13 milionów samochodów wyposażonych w nawigację z mapami Here. Wśród klientów Nokii są BMW, Daimler, Toyota, Ford, Mazda i Honda oraz firmy z branży IT – Yahoo!, Amazon oraz Microsoft.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...