Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Na czym oszczędzają tanie linie lotnicze?

Recommended Posts

Właśnie skończyły się wakacje, na które wielu z nas poleciało samolotem tanich linii lotniczych. Ich oferta jest niezwykle kusząca, a bilety często kilkukrotnie tańsze niż oferta tradycyjnych przewoźników. Jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się, dlaczego bilety tanich linii mają tak niskie ceny, odpowiedź na to pytanie znajdziecie w serwisie PanSamolocik.

Klient, płacąc mniej za przelot, musi zrezygnować z niektórych wygód. Jednym z kompromisów, który musi zawrzeć, jest konieczność podróży w bardziej licznym towarzystwie. Tanie linie zagęszczają fotele w samolotach. Standardowo w boeingu 737-300 standardowo montowanych jest 128 foteli. Tymczasem w takich samych maszynach wykorzystywanych przez tanich przewoźników może usiąść 148 osób.

Kolejnym źródłem oszczędności jest zwiększona eksploatacja samolotu. Maszyna tanich linii jest gotowa do kolejnego lotu już po 25 minutach od zakończeniu lotu poprzedniego. Tradycyjne linie, korzystające z większych lotnisk potrzebują co najmniej 45 minut, by przygotować samolot do startu.

Innym sposobem wykorzystywanym przez tanie linie są loty jak najkrótszą trasą, bez międzylądowań. Drożsi przewoźnicy latają dłuższymi trasami, a podróż może być przerywana na międzylądowanie.

Pasażerowie samolotów pasażerskich doskonale wiedzą, że latając tanimi liniami będą startowali i lądowali na mniejszych, tańszych lotniskach z mniejszą liczbą udogodnień dla podróżnych. Tradycyjne linie korzystają z wielkich lotnisk. Są one droższe, ale i mają bogatszą infrastrukturę.
Innym sposobem na obniżenie ceny biletów jest ich bezpośrednia sprzedaż pasażerom. Droższe linie korzystają tutaj z całej sieci pośredników i biur podróży.

Jeśli regularnie latamy tanimi liniami, z pewnością zauważymy, że podróżujemy zawsze tym samym typem samolotu. Dzięki ujednoliconej flocie tanie linie zmniejszają koszty serwisowania samolotów oraz szkoleń pracowników. Linie, które korzystają z wielu różnych typów samolotów muszą liczyć się ze znacznie wyższymi kosztami.

Różnice istnieją nawet w sposobie wynagradzania pracowników. Osoby zatrudnione w tanich liniach lotniczych mają niską podstawową płacę, a ich właściwy dochód to prowizja zależna od liczby przepracowanych godzin i dyżurów. W liniach tradycyjnych pracownicy mogą liczyć na wyższą pracę podstawową.

Gdy zdecydujemy się na podróż tanimi liniami musimy pamiętać, że wiele udogodnień, usług dodatkowych i rozrywki zostało obciętych do minimum. Dzięki temu możemy liczyć na tanie bilety. Jeśli zależy nam na szybszej odprawie, wyborze opcji bagażowych, cateringu, rozrywce podczas lotu czy chcemy wykupić klasę biznes, powinniśmy zdecydować się na tradycyjnych przewoźników.


« powrót do artykułu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompletnie nie rozumiem dlaczego "normalne" linie lotnicze wybierają bardziej okrężne trasy z międzylądowaniami. To raczej nie podnosi komfortu podróży tylko wręcz obniża...

Ten jeden punkt wydaje się być zupełnie bez sensu. W końcu każdy wybiera samolot, bo chce się gdzieś dostać szybko, a nie lecieć na wycieczkę "krajoznawczą".

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pogo - raczej nie chodzi o "okrężne" trasy tylko o dłuższe. U droższego przewoźnika kupisz bilet na lot z Warszawy do Melbourne(i będą międzylądowania). U tańszego nie ma takiej opcji, bo jego samoloty nie mają takiego zasięgu - musiałbyś zaplanować sobie sam wieloetapową podróż, w trakcie której mogłoby być konieczne korzystanie z usług różnych linii lotniczych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porównując ceny chyba należy się skusić na tym samym zestawie punktów startowych i końcowych, więc nie uznaję Twojego wytłumaczenia.

Obrazek dołączony do artykułu również nie sugeruje by chodziło o dłuższe i krótsze trasy.

Oczywistym jest, że nawet w tanich liniach lotniczych dłuższa trasa droższa od krótszej... u tego samego przewoźnika. Oczywiście zawsze są promocje i tańsze bilety jak się kupuje wcześniej, ale średnia cena biletu na dany lot nadal będzie wyższa gdy jest on dłuższy..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eee, to pewnie trochę jak z Pocztą Polską i pozostałymi firmami typu InPost.

Poczta nie tylko dostarcza listy do dowolnego miejsca w Polsce, ale i ma większą sieć placówek (dostępność) szczególnie w mniejszych miejscowościach. To są wyższe koszty, których nie ponosi mniejszy gracz, bo nie oferuje niektórych usług. To samo tutaj. Tania linia operuje "lokalnie" i nie ma infrastruktury do latania daleko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostatnio planowałem podróż do Wietnamu. Koszt przelotu "dużym" przewoźnikiem z międzylądowaniami wyniósł około 2600zł. Koszt dwoma różnymi tanimi liniami z przesiadką w Tajlandii 1800zł. Praktycznie nie widzę wymiernych korzyści z lotu z międzylądowaniem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...