KopalniaWiedzy.pl 362 Posted March 18, 2014 Gdy zapytamy człowieka, czy na dwóch różnych zdjęciach widzi twarz tej samej osoby, to w 97,53% przypadków otrzymamy prawidłową odpowiedź. Facebook opracował oprogramowanie, które rozpoznaje twarze z 97,25% pewnością. Jego działanie nie zależy od warunków oświetleniowych ani od tego, czy fotografowana osoba patrzy w obiektyw. Osiągnięcie tak dużej trafności stało się możliwe dzięki zaangażowaniu Facebooka w dział sztucznej inteligencji zwany deep learning. Opracowany przez Facebooka program o nazwie DeepFace wykonuje coś, co specjaliści nazywają weryfikacją twarzy, a nie rozpoznawaniem twarzy. Weryfikacja twarzy to stwierdzenie, czy dwa różne obrazy pokazują tę samą twarz, podczas gdy rozpoznawanie twarzy polega na przypisaniu twarzy identyfikatora. DeepFace przetwarza twarz w dwóch krokach. Najpierw koryguje kąt widzenia twarzy, by wyglądała ona tak, jak podczas patrzenia prosto w obiektyw. Korzysta przy tym z trójwymiarowego modelu „przeciętnej” twarzy patrzącej na wprost. Następnie próbuje rozpoznać twarz i porównać ją z twarzą z innego zdjęcia. Gdy znajdzie wystarczająco dużo podobieństw, uznaje, że ma do czynienia z tą samą twarzą. Działanie DeepFace zostało ocenione za pomocą standardowego testu, którym sprawdza się oprogramowanie do rozpoznawania twarzy. Ten sam test jest używany na ludziach. Moduł uczący się DeepFace składa się z dziewięciu warstw symulowanych neuronów, pomiędzy którymi jest 120 milionów połączeń. Taka symulowana sieć neuronowa była trenowana za pomocą 4 milionów zdjęć twarzy należących do niemal 4000 osób. Zdjęcia te zostały wgrane na serwery Facebooka przez użytkowników serwisu. Obecnie DeepFace jest jedynie projektem badawczym. « powrót do artykułu Share this post Link to post Share on other sites
marximus 0 Posted March 19, 2014 Słowem permanentne śledzenie użytkowników, teraz wyśledzą nas na każdym zdjęciu i nie potrzeba im pinezki. Nick lub nazwisko można na fb zmienić tu już nic nie zrobisz. FB przygotowuje się do wyższego poziomu śledzenia użytkowników, zastanawiam się czy to dalej chodzi o ukierunkowanie reklam. Share this post Link to post Share on other sites