Jump to content
Forum Kopalni Wiedzy
Sign in to follow this  
KopalniaWiedzy.pl

Amprius udoskonali krzemowe akumulatory

Recommended Posts

Niewielka firma Amprius zdobyła kolejne 30 milionów dolarów na rozwój swoich baterii litowo-jonowych. To dobra wiadomość dla rynku, na którym widoczny jest wyraźny zastój. Amprius dysponuje technologią, która zwiększa pojemność baterii Li-Ion o 50%. Przedsiębiorstwo zostało założone w 2008 roku przez profesora Yi Cui z Uniwersytetu Stanforda. Informowaliśmy wówczas, o tym, że rozwiązał on problem związany z wykorzystaniem krzemowych elektrod w bateriach.

Naukowcy od dawna wiedzą, że krzem ma olbrzymią pojemność elektryczną, jednak krzemowe anody ulegają bardzo szybkiej degradacji. Dopiero profesor Yi Cui rozwiązał ten problem. Wraz z zespołem z Wydziału Wiedzy Materiałowej i Inżynierii zbudował anodę z krzemowych nanokabli. Jedna ich wersja składa się z nanocząsteczek zawierających krzem otoczony węglem. Takie rozwiązanie jest mniej wydajne niż nanokable z krzemu, jednak może być produkowane w już istniejących fabrykach. Co więcej nawet takie baterie mają nieco większą pojemność od tradycyjnych rozwiązań. Są bowiem w stanie przechowywać 650 watogodzin na litr pojemności, czyli 280 Wh/kg. Tymczasem nowoczesne wysokowydajne baterie Li-Ion przechowują do 620 Wh/litr. Typowy akumulator samochodu elektrycznego ma pojemność do 240 Wh/kg. Jeszcze lepszą pojemność mają baterie z ogniwami krzemowymi. Stworzone przez Amprius prototypy przechowują 750 Wh/litr czyli 350 Wh/kg.

Kang Sun, dyrektor wykonawczy Ampriusa mówi, że obecnie firma potrafi produkwać akumulatory, które po 500 cyklach ładowania/rozładowania zachowują 80% oryginalej pojemności. To wystarczający do zastosowań w elektronice, dlatego też niektórzy chińscy producenci już korzystają z produktów Apriusa. Jednak obecna wytrzymałość akumulatorów Apriusa to zbyt mało, by stosować je w samochodach elektrycznych. Jednak dzięki zdobytym właśnie funduszom, które dwukrotnie zwiększyły finansowanie przedsiębiorstwa, powstaną akumulatory, które, jak zapewnia Sun, wytrzymają 700-1000 cykli ładowania/rozładowania. To oznacza, że będę mogły trafić do samochodów z tak dużymi akumulatorami, że nie trzeba ładować ich codziennie. Jeśli weźmiemy pod uwagę samochód z akumulatorami o pojemności pozwalającej przejechać 300 mil (ok. 482 km), to typowy amerykański kierowca będzie ładował akumulator raz w tygodniu. Takie akumulatory powinny przetrwać co najmniej 10 lat.



« powrót do artykułu

Share this post


Link to post
Share on other sites

SAIF Partners, a leading Asian private equity firm, led the financing, in which all of Amprius’ previous investors participated. Amprius’ Series A and B investors include Trident Capital, VantagePoint Capital Partners, IPV Capital, Kleiner Perkins Caufield & Byers, Chinergy Capital, Google Chairman Eric Schmidt, and Stanford University.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patrząc na mój prywatny sposób używania samochodu, zasięg 500 km byłby całkiem OK. Pytanie tylko, czy ten zasięg to samochodem pełnym (5 osób, klamoty), czy niezupełnie.

 

Z drugiej strony, dalej wyjeżdżam rzadko, a transport do pracy załatwia rower, więc taki elektryk ani nie byłby dla mnie oszczędnością, ani ulgą dla środowiska (skoro mało jeżdże, to i mało kopcę, prawda?). Natomiast dla przedstawicieli handlowych i całego towarzystwa używającego nieustannie dróg te 500 km to raczej minimum i bez szybkiego ładowania nie ma szans z klekotami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...