Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

TOSA - szybkie ładowanie autobusu

Rekomendowane odpowiedzi

W Genewie testowana jest nowa metoda ładowania autobusów elektrycznych. Przystanki położone pomiędzy lotniskiem a centrum wystawienniczym wyposażono w system TOSA (Trolleybus Optimisation Systeme Alimentation), który pozwala na doładowanie akumulatorów w ciągu zaledwie 15 sekund. W tym czasie pasażerowie mogą bez przeszkód wsiadać i wysiadać.

Linia autobusowa, na której prowadzony jest test, liczy sobie 1820 metrów, a ładowanie odbywa się na co 3. lub co 5. przystanku.

Na pętlach, gdzie pojazd zatrzymuje się na dłużej, ładowanie trwa 3.-4 minuty. Autobusy wyposażono w laserowo kontrolowane automatyczne ramiona, które samodzielnie łączą się ze stacją ładującą o mocy 400 kW. Co ciekawe, system nie przyczynia się do emisji CO2, gdyż prąd pochodzi z hydroelektrowni.

Inżynierowie, którzy nadzorują testy zapewniają, że pomimo bardzo częstego ładowania, akumulatory autobusów mogą pracować przez co najmniej dekadę. System TOSA zaprojektowano na potrzeby miejsc o dużym zagęszczeniu ludności, z licznymi przystankami. Testowane autobusy mają długość 19 metrów i zabierają do 135 pasażerów.

Twórca systemu, firma ABB, zapewnia, że on bardziej ekonomiczny od innych sposobów zasilania komunikacji miejskiej i bardziej elastyczny, gdyż łatwo można go przeprojektować pod kątem konkretnego zapotrzebowania.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa sprawa, ale ubawił mnie końcowy akapit, a dokładniej: "bardziej elastyczny, gdyż łatwo można go przeprojektować pod kątem konkretnego zapotrzebowania". To teraz w epoce marketingu jak produkt jest elastyczny, to trzeba go projektować od nowa do każdego zastosowania? Czyli jeśli produkt nadaje się do wielu zastosowań właśnie od razu, bez żadnych modyfikacji, to jest jaki? Nieelastyczny? Bełkot.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy straty na transformatorach, zużywaniu się elektrolitów, wewnętrznych struktur akumulatorów itd. nie przewyższą strat przesyłowych trakcji trolejbusowych?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czy straty na transformatorach, zużywaniu się elektrolitów, wewnętrznych struktur akumulatorów itd. nie przewyższą strat przesyłowych trakcji trolejbusowych?

Nie, ponieważ straty na liniach zasilających trolejbusy są ogromne, straty ogromne z bardzo wielu powodów.

Nie mówiąc już o awaryjności trolejbusów oraz całej sieci trakcyjnej oraz ich małej elastyczności

 

Mówiąc prościej:

Trolejbus jest:

- Drogi pod względem utrzymania i zakupu

- Awaryjny

- Mało elastyczny

- Względnie mało ekologiczny

- Linie trakcyjne oszpecają miasto

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

- Drogi pod względem utrzymania i zakupu. ** Drogi to pojęcie względne. Utrzymanie silników elektrycznych bezspornie jest mniej kosztowne

- Awaryjny ** Nie ma perpetum mobile. Awaryjny jest każdy mechanizm. Jednak naprawa silnika elektrycznego jest niewspółmiernie tańsza od kosztów naprawy silnika spalinowego.

- Mało elastyczny** tzn, że nie może jechać tam gdzie chce? On, jako pojazd, jedzie tam gdzie mu kazano :-)

- Względnie mało ekologiczny** spaliny i ich brak podlega dyskusji? Zużyty olej silnikowy, rozrządy, i ich brak podlega dyskusji na temat ekologii? Może i tak. Chetnie podejmę dyskusję.

- Linie trakcyjne oszpecają miasto** na temat gustów nie dyskutuję. Linie trakcyjne są nad jezdnią. Ja chodzę chodnikiem. :-)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to ja się wtrącę w dyskusję:

Względy ekologiczne w przypadku trolejbusu:

Elektrownia + przesył energii elektrycznej + silnik elektryczny mają łączną sprawność wyższą niż silnik diesla (tak, sprawności się mnoży: 0.9 * 0.9 = 0.81 itd) Gorzej może być gdy trzeba tę energie jeszcze magazynować.

 

BTW: mówię o nowoczesnej technologii, a nie o ok 80% tego co jeździ w polskich miastach

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...