Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Silnik SABRE przeszedł krytyczny test

Rekomendowane odpowiedzi

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), po zapoznaniu się z wynikami testów silnika Sabre, potwierdziła przydatność tej technologii w pojeździe Skylon. Przed dwoma laty inżynierowie ESA zapoznali się w projektem Skylona i stwierdzili, że nie ma w nim niczego, co uniemożliwiałoby jego zbudowanie. Podkreślili wówczas, że kluczowym elementem pojazdu będzie silnik Sabre. Teraz pozytywnie przeszedł on jeden z najważniejszych testów.

Wydajność Sabre zależy od technologii, która w ciągu krótszym niż 1/100 sekundy będzie w stanie schłodzić powietrze z 1000 stopni Celsjusza do -150 stopni Celsjusza. Testy wykazały, że firma Reaction Engines posiada technologię, która umożliwia tak znaczne schłodzenie bez pojawiania się szronu. To milowy krok w rozwoju pojazdu Skylon. Uchronienie silnika przed przegrzaniem było jedną z głównych przeszkód stojących na drodze ku skonstruowaniu silnika SABRE. Pozwoli on na rozwinięcie prędkości pięciokrotnie większej od prędkości dźwięku, a na orbicie pozwoli na rozpędzenie pojazdu do 25-krotnej prędkości dźwięku - mówi Philippa Oldham z Instytutu Inżynierów Mechaników. Ta technologia przybliża nas też do chwili, gdy lot z Londynu do Sydney będzie trwał nieco dłużej niż film wyświetlany na pokładzie samolotu, albo do momentu, gdy będziemy mogli spędzić dwutygodniowe wakacje na orbicie - dodaje.

Brytyjski Skylon przypomina duży samolot odrzutowy. Jego zadaniem mają być loty na orbitę okołoziemską z ładunkiem i pasażerami. Jako, że Skylon będzie startował i lądował ze zwykłego lotniska, pojazd może być gotowy do lotu co dwa dni. Będzie zdolny do przewiezienia nawet 10 ton ładunku czy też specjalnych modułów mieszkalnych z 30 pasażerami. Dzięki Skylonowi wyniesienie kilograma ładunku na orbitę ma być 20-krotnie tańsze niż obecnie.

Głównym elementem Skylona jest silnik SABRE. Będzie on hybrydą silnika odrzutowego, rakietowego i strumieniowego. Do osiągnięcia prędkości około 6 machów i wysokości 26 kilometrów ma on działać jak konwencjonalny silnik odrzutowy. Następnie wloty powietrza mają zostać zamknięte, a SABRE przełączy się w tryb silnika rakietowego.

Pierwszy Skylon ma trafić na orbitę około roku 2020.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

'Silnik hybrydowy' to dobre określenie, bo przypomina toto zwykły silnik rakietowy z dodanym wentylatorem z silnika turbinowego. Generalnie pomysł jest taki, że działa on cały czas jak silnik rakietowy na wodór, tyle że w atmosferze bierze tlen z powietrza, a ponad nią - z wewnętrznego zbiornika.

 

Natomiast sama notka prasowa jest trochę na wyrost - żaden silnik nie został przetestowany, a jedynie jego wymiennik ciepła.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wydajność Sabre zależy od technologii, która w ciągu krótszym niż 1/100 sekundy będzie w stanie schłodzić powietrze z 1000 stopni Celsjusza do -150 stopni Celsjusza.

 

Niesamowite. Ale o jakiej ilości powietrza mowa?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to czekam na kolejne doniesienia i ciekaw jestem czy firma dotrzyma terminu pierwszego planowanego lotu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to wojsko ma teraz problem będą musieli opracować jakieś rakiety poruszające się z szybkościami powyżej 5Mah, albo zająć się na poważnie bronią energetyczną :P

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to wojsko ma teraz problem będą musieli opracować jakieś rakiety poruszające się z szybkościami powyżej 5Mah, albo zająć się na poważnie bronią energetyczną :P

Nie będzie takiej potrzeby jeśli zakaże się "produkcji tej niebezpiecznej dla ludzkości broni przez terrorystów ze skylona" :)

 

radar

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

radar

To po pierwsze a po drugie pewnie do łask wróci arteria, Pewnie pocisk kinetyczny rozpędzany elektromagnetycznie jak coil gun

Już takie zabawki maja troche durze ale to nie problem bo taki pocisk moze być manewrujący.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Przemek

Wymiennik to krytyczna część nowej technologii i jedyna niewiadoma, cała reszta nie stwarza ryzyka.

 

@rahl

Pocisk przeciwlotniczy może mieć prędkość sporo mniejszą o przechwytywanego, wystarczy że mają kurs spotkaniowy. Nie jest to też żadna nowa jakość dla obrony przeciwlotniczej - rakietowe pociski balistyczne są szybsze

 

Ogólnie manewry unikowe nie mają censu - pocisk atakujący nie ma dużych możliwości wykrycia momentu kontrataku, w dodatku w nowoczesnych rakietach plot stosuje się głowice kierunkowe które mogą zniszczyć cel z odległości kilkudziesięciu metrów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak takie coś będzie chamować? Będzie szybkować aż straci znaczną prędkość? Takie coś by zajęło wiele wiele godzin (dni)(?).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@kretyn

 

Nie będzie musiał długo chamować, bo tarcie powietrza skutecznie go zchami na tyle szybko, że nie zajmie wielu godzin, aż statek będzie wystarczająco zchamiony, żeby wylądować. Chyba, że z tego zchamienia się spali ze wstydu, jak zda sobie sprawę, jak bardzo jest zchamiony.

 

Sorry, nie mogłem się powstrzymać:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@kretyn

 

Nie będzie musiał długo chamować, bo tarcie powietrza skutecznie go zchami na tyle szybko, że nie zajmie wielu godzin, aż statek będzie wystarczająco zchamiony, żeby wylądować. Chyba, że z tego zchamienia się spali ze wstydu, jak zda sobie sprawę, jak bardzo jest zchamiony.

 

Sorry, nie mogłem się powstrzymać :)

 

Brakuje odniesienia do szybkowania jako techniki chamowania.

mspanc :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, dawno języka polskiego nie używałem i także nie mam spell checka. Miło jednak, że dostarczyłem chwilę radości ;-)

 

Domyślam sie, że będzie parę dodatkowych rzeczy w tym samolocie, o których nie było mowy w filmiku, ale i tak brzmi to dla mnie całkiem 'kosmicznie'. (UWAGA, zgrubnie zaokrąglam) poza atmosferą temperatura będzie ok -250C, a przy hamowaniu pewnie zwiększy się do +250C (strzelam). Potrafimy tworzyć materiały do takic warunków?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moze to być dla Ciebie niespodzianka ale kilku wytworom ludzkiej myśli udało sie wejść w atmosferę i nie spłonąć a nawet i spłonąć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Potrafimy tworzyć materiały do takic warunków?

 

Okładzina promów kosmicznych wytrzymuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Opór powietrza rośnie z kwadratem odległości, więc z siłą hamowania w locie szybowym nie powinno być żadnych problemów. Dla porównania - w samochodzie F1 przy 300 km/h opór aero wytwarza przeciążenie 1 G.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Okładzina promów kosmicznych wytrzymuje.

 

Wytrzymywała;-) ale była dość ciężka i potrafiła się kruszyć. Po każdym locie trzeba było sprawdzić (i w razie potrzeby wymienić uszkodzone) wszystkie płytki ceramiczne osłony promu (z tego co pamiętam było ich parę tysięcy). Jeśli to ma być maszyna gotowa w parę dni gotowa do ponownego startu, trzeba użyć czegoś innego. Ktoś wie z jakimi temperaturami potencjalnie będzie miał do czynienia Skylon?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Wytrzymywała;-) ale była dość ciężka i potrafiła się kruszyć.

Ale też opracowano ją 30-40 lat temu. Dziś jest do dyspozycji choćby aerożel, który waży o kilka procent więcej niż otaczające samolot powietrze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na wahadłowcach było siedem rodzajów osłony termicznej. Część przypominała aerożel, część była (a przynajmniej miała być) bardziej wytrzymała - w sumie krawędź natarcia to nie bułka z masłem. Za skomplikowane to wszystko, ot co...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Doczytałem się jeszcze, że faktycznie:"Aerożel na Skylonie ma być pasywnie chłodzony i temperatura podczas startu osiągnie maksimum 855 K. Podczas powrotu temperatura ma utrzymać się do 1100 K". W jaki sposób, to już nie do końca zrozumiałem, bo jestem nie kumaty w anglijskim jazyku :( . Zapodaję linka: http://www.reactionengines.co.uk/tech_docs/Spaceflight_v24_158-161.pdf

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Będą regulować temperaturę, zmieniając tor lotu - jeśli za bardzo się rozgrzeje, to ustawią pojazd tak, żeby powietrze mniej tarło (i mniej hamowało).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Brawo ESA! Postęp przede wszystkim :lol: Wie może ktoś, gdzie można zarezerwować bilet na najbliższy lot turystyczny? ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ehmm... 2019-2021 ma być przetestowany pełen silnik, a nie Skylon. Skylon to tylko concept i nawet nie istnieje organizacja która byłaby zainteresowana jego zbudowaniem. ReactionEngines chce się zająć budowa silnika - co i tak jest gigantycznym zadaniem jak na tak mała firmę. Ostatnio coś wspominali o pojeździe experymentalnym, który mógłby posłużyć do testów silnika w locie. Ale nie ma żadnych, ale to żadnych planów co do budowy jakiegokolwiek Skylona ani niczego podobnego. Są jedynie nadzieje, ze ktoś taki pojazd zbuduje gdy stanie się to możliwe dzięki ich silnikowi.

Ehmm... 2019-2021 ma być przetestowany pełen silnik, a nie Skylon. Skylon to tylko concept i nawet nie istnieje organizacja która byłaby zainteresowana jego zbudowaniem. ReactionEngines chce się zająć budowa silnika - co i tak jest gigantycznym zadaniem jak na tak mała firmę. Ostatnio coś wspominali o pojeździe experymentalnym, który mógłby posłużyć do testów silnika w locie. Ale nie ma żadnych, ale to żadnych planów co do budowy jakiegokolwiek Skylona ani niczego podobnego. Są jedynie nadzieje, ze ktoś taki pojazd zbuduje gdy stanie się to możliwe dzięki ich silnikowi.

A co do ochrony termalnej. W odróżnieniu od promu Skylon jest dość... rzadki? Duża objętość i niewielka masa. Poza tym będzie na niskiej orbicie, wiec to nie stanowi wielkiego wyzwania. Przynajmniej na skale gigantów którzy budują podobne rzeczy. Dla małego ReactionEngines wszystko jest gigantycznym przedsięwzięciem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...