Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Mała ważna zmiana

Rekomendowane odpowiedzi

Zastąpienie części białek zwierzęcych białkiem roślinnym korzystnie wpływa na cholesterolowe markery ryzyka chorób sercowo-naczyniowych.

Jak podkreśla dr John Sievenpiper ze Szpitala św. Michała w Toronto, korzyści mogą być jeszcze większe, jeśli białka roślinne połączy się z innymi produktami obniżającymi poziom cholesterolu, np. rozpuszczalnymi w wodzie włóknami z owsa czy sterolami roślinnymi.

Kanadyjczyk przeanalizował 112 badań z losowaniem do grup. Ich uczestnicy przez co najmniej 3 tygodnie zastępowali część białek zwierzęcych białkami roślinnymi.

Wg Sievenpipera, zastąpienie 1-2 porcji białka zwierzęcego białkiem roślinnym, głównie soją, orzechami i roślinami strączkowymi, np. soczewicą czy ciecierzycą, może obniżyć główne markery cholesterolowe o ok. 5%.

Może się wydawać, że to niewiele, ale ponieważ ludzie z Ameryki Północnej [generalnie] jedzą bardzo mało białka roślinnego, pojawia się dobra okazja, by za pomocą drobnej modyfikacji diety uzyskać [wymierne] korzyści zdrowotne.

Kanadyjczyk wyjaśnia, że wcześniejsze badania wskazywały na potencjał konkretnych pokarmów i grup pokarmów w zakresie obniżania cholesterolu, natomiast jego studium dotyczyło korzyści wynikających z zastąpienia białek zwierzęcych białkiem roślinnym jako takim. Warto jednak zauważyć, że w przypadku większości badań uwzględnionych w metaanalizie zastępowanym białkiem zwierzęcym był nabiał, a wprowadzanym białkiem roślinnym soja.

Od supermarketów po kliniki widać olbrzymie zainteresowanie dietami obfitującymi w produkty roślinne, np. śródziemnomorską czy wegetariańską. Porównawcza analiza [...] dowodów z randomizowanych badań daje nam większą pewność, że te diety są naprawdę dobre dla serca.

W artykule opublikowanym na łamach Journal of the American Heart Association przyglądano się 3 cholesterolowym markerom: 1) poziomowi złego cholesterolu LDL, 2) cholesterolowi frakcji nie-HDL (ang. non high density lipoprotein cholesterol, non-HDL-C; by wyliczyć tę wartość, od cholesterolu całkowitego należy odjąć dobry cholesterol HDL) oraz 3) poziomowi apolipoproteiny B (apoB jest głównym białkowym składnikiem lipoprotein o niskiej gęstości LDL; podwyższony jej poziom jest uznawany za czynnik ryzyka chorób układu krążenia, bo apoB odpowiada za odkładanie cholesterolu w tkankach).


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nic nowego... po przejs iu na diete roslinna spadl mi cholesterol o 75% a po roku HDL i LDL powrocily z alarmujacych poziomow do normalnych. Noe potrzebowalwm do tego badan naukowych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

 

po przejs iu na diete roslinna spadl mi cholesterol o 75% a po roku HDL i LDL powrocily z alarmujacych poziomow do normalnych

Pięknie. Można poprosić o jakieś namiary w kontekście czegoś zwyczajnego w świecie nauki jak publikacja? Głos w radiu maryja się nie liczy. Literówki odpuszczamy, jako i wy nam odpuście.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×