Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Suplementacja przeciwutleniaczami ma nikły wpływ na zakwasy

Rekomendowane odpowiedzi

Zażywanie przeciwutleniaczy, by zmniejszyć bolesność mięśni po ćwiczeniach, nie daje prawie żadnego efektu.

Przed i po treningu ludzie często zażywają związki przeciwutleniające, np. witaminę E i/lub C, a także jedzą obfitujące w nie pokarmy. Chcą w ten sposób zapobiec bólom mięśni.

W ramach metabadania naukowcy z Uniwersytetu w Portsmouth i Sheffield Hallam University analizowali dowody z 50 studiów. Autorzy wszystkich porównywali wysokie dawki przeciwutleniaczy z placebo, a uwzględnieni w nich ochotnicy angażowali się w intensywne ćwiczenia, które wystarczyły, by wywołać bolesność mięśni (zakwasy). Większość badanych (blisko 9 osób na 10) stanowili mężczyźni, którzy ruszali się rekreacyjnie lub byli umiarkowanie wytrenowani.

Wg autorów publikacji z pisma Chochrane Library, wysokie dawki suplementów przeciwutleniających (przewyższające dzienną zalecaną ilość) nie wydawały się zapobiegać bolesności mięśni krótko po ćwiczeniach, a także po upływie 1, 2, 3 lub 4 dni. Różnica średniej oceny bólu w przypadku zażywających suplementy i członków grup placebo była bardzo nieznaczna.

Zespół opóźnionego bólu mięśniowego [ang. delayed onset muscle soreness, DOMS] jest udziałem wielu ćwiczących osób i może negatywnie wpływać na przyszłe osiągnięcia sportowe. Zwykle szczyt DOMS występuje 1-4 dni po ćwiczeniach. Zażywanie antyoksydantów to jedna z najpopularniejszych strategii zmniejszania ryzyka zakwasów po intensywnym treningu. Wyniki naszej metaanalizy wskazują, że suplementacja nie wydaje się zmniejszać bolesności mięśni 1, 2, 3 lub 4 dni po wysiłku [...] - podkreśla dr Joe Castello z Uniwersytetu w Porthsmouth.

Wielu sportowców strategicznie przyjmuje przeciwutleniacze, by przyspieszyć regenerację po okresach intensywnego współzawodnictwa - opowiada dr Mayur Ranchordas z Sheffield Hallam. Dotyczy to zarówno piłkarzy, jak i kolarzy. Uczestnicy Tour de France zażywają np. antyoksydanty, by przyspieszyć regenerację po każdym z etapów wyścigu.

By osiągnąć cel, ludzie sięgają [też] po sok wiśniowy, nektar z czarnej porzeczki czy sok z granatu. Choć nasz przegląd badań pokazał, że suplementacja przeciwutleniaczami nieznacznie zmniejsza bolesność mięśni w pierwszych 3 dniach po ćwiczeniach, to spadki te są tak drobne, że jest mało prawdopodobne, by to cokolwiek zmieniało.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z mojego doświadczenia białko z węglowodanami przyjmowane bezpośrednio po wysiłku zmniejsza albo nawet czasem zapobiega tzw. zakwasom. Badane tylko na mnie, więc badana "grupa" nie była specjalnie urozmaicona ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×