Skocz do zawartości
Forum Kopalni Wiedzy
KopalniaWiedzy.pl

Kwasy tłuszczowe omega-6 pomagają zapobiegać cukrzycy typu 2.

Rekomendowane odpowiedzi

Ryzyko cukrzycy typu 2. można znacznie obniżyć, jedząc dużo wielonienasyconych kwasów omega-6. Można je znaleźć m.in. w soi, oleju słonecznikowym czy orzechach.

Nasze ustalenia pokazują, że prosta zmiana w diecie może zabezpieczyć ludzi przed rozwojem cukrzycy typu 2. - podkreśla dr Jason Wu z The George Institute for Global Health.

Ludzie biorący udział w badaniu byli generalnie zdrowi. Nie dano im jakichś specjalnych zaleceń co do diety. Okazało się, że ci, u których we krwi występowało najwięcej markerów kwasów omega-6, mieli najniższe ryzyko cukrzycy typu 2. - dodaje prof. Dariush Mozaffarian z Tufts University.

Ostatnie badania zrodziły obawy, że omega-6 mogą negatywnie wpływać na zdrowie (wspominano o stanie zapalnym prowadzącym do wzrostu ryzyka chorób przewlekłych). Kiedy jednak międzynarodowy zespół, którego pracami kierowali specjaliści z The George Institute, przeanalizował tę kwestię w oparciu o badania z całego świata, okazało się osoby z najwyższym poziomem kwasu linolowego (LA), najważniejszego kwasu omega-6, o 35% rzadziej zapadali na cukrzycę (w porównaniu do ludzi z najniższym jego poziomem).

Autorzy publikacji z pisma Lancet Diabetes & Endocrinology przeanalizowali dane z 20 badań. Objęły one 39.740 dorosłych z 10 krajów w bardzo różnym wieku. Podczas ich trwania zdiagnozowano 4.347 przypadków cukrzycy. Kiedy na początku studium badano poziomy kwasów linolowego i arachidonowego (AA), nikt nie chorował na cukrzycę. Zespół zauważył, że o ile LA był związany z niższym ryzykiem cukrzycy, o tyle AA nie korelował znacząco ani z wyższym, ani z niższym ryzykiem tej choroby.

Niektórzy naukowcy teoretyzowali, że omega-6 są szkodliwe dla zdrowia. [...] My wykazaliśmy, że dowody na szkodliwość są znikome, a de facto kwasy omega-6 wiążą się z niższym ryzykiem cukrzycy typu 2. - zaznacza Wu.

Kwas linolowy nie jest wytwarzany przez organizm i musi być pozyskiwany z pokarmów. Zgodnie z amerykańskimi zaleceniami dietetycznymi, z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych powinno pochodzić 5-10% energii. Ze względu na obawy o szkodliwość niektóre kraje rekomendowały niższe spożycie, ale nasze wyniki sugerują, że jedzenie produktów bogatych w LA może obniżyć ryzyko cukrzycy typu 2. - opowiada Wu.

Naukowcy dodają, że ich studium bazowało na dużych badaniach obserwacyjnych, nie można więc określić wpływu zwiększenia ilości omega-6 w testach. Do mocnych stron studium należy opieranie się na obiektywnych miarach: biomarkerach z krwi i innych tkanek. Oprócz tego ekipa Wu stworzyła specjalny protokół analizy. Ponieważ uwzględniono dane z krajów z całego świata, zwiększa to stopnień odniesienia wyników do różnych populacji.


« powrót do artykułu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×